Heeft Tiel echt wel voldoende laadpalen?
Met enige verbazing (en licht gekromde tenen) las ik onlangs het Tiels Nieuws van 21 februari 2021 (editie 20). Mijn gewaardeerde collega Bert Leenders schrijft daarin namelijk dat er op dit moment voldoende laadpalen voor electrische auto’s zijn in Tiel en dat verder iedereen een laadpunt kan aanvragen op eigen oprit of parkeerterrein, aldus Wethouder Groen.
De wethouder heeft misschien wel gelijk. Maar als bewoner van de Tielse binnenstad ben je wel aangewezen op openbare laadpalen. En die zijn er dus genoeg, ze hebben zelfs meestal twee laadpunten! Helaas blijken de openbare laadpalen gevoelig voor storing. Ze zijn geleverd door Allego BV uit Arnhem. Je kunt telefonisch je storing melden. Je wordt dan vriendelijk te woord gestaan, zelfs als je beslist on-vriendelijk meldt dat het de vijftiende keer deze maand is dat je hen aan de lijn hebt! Soms kunnen ze de laadpaal re-setten op afstand (zoals wanneer je stekker er niet meer uit wil), soms beloven ze de laadpaal na te laten kijken door hun leverancier om zo te komen tot een structurele oplossing.
Maar nu komt het: tussen 17.00 en 21.00 uur is het electriciteitsnet van Tiel beperkt. Als jouw buurman met zijn Tessla dan onverhoopt eerder thuis is dan jij, en dus eerder bij de laadpaal staat, dan wordt je in de wacht gezet. Jouw auto is dan pas aan de beurt als de Tessla opgeladen is. “Goedenavond mevrouw, alweer een storing zegt u? Ik ga eens voor u kijken. Wat is het nummer van de laadpaal?” (…) “Ik zie het al, dat is geen storing, u staat gewoon in de wacht. Staat er nog een auto aan die laadpaal? Dan bent u aan de beurt als die opgeladen is.” (…) “Daar kunnen wij helaas niets aan doen, dat is een keuze van uw gemeente.” (???) “De laadsnelheid wordt in uw gemeente namelijk verlaagd om het net te ontlasten.”
De heer Witzier, medewerker beleidsuitvoering en verkeerskundige van Gemeente Tiel, legt echter uit dat het het een afspraak is tussen Allego en de netbeheerder (Liander). “Het is geen keuze van de gemeente, dat is foutieve informatie van Allego, wij zijn al bekend met het probleem en kunnen hier helaas niets aan doen.” Op de website van Allego staat beschreven dat het probleem van ‘’in de wacht staan’’ zich alleen bij Tessla’s voordoet, maar het komt ook voor bij een Opel Ampera, dus die informatie klopt niet (zie https://www.allego.eu/nl-nl/consumenten/faq-slim-laden).
Een oplossing zou zijn altijd voor 17.00 uur aan te koppelen. Of na 21.00 uur, wat nu niet mogelijk is door de avondklok. En wat nou als er om 17.00 uur al twee andere auto’s aan de laadpaal staan? Die halen hem echt niet weg voor jou want zij zijn blij met hun parkeerplek in de binnenstad! Inderdaad een auto met een stekker is hardstikke handig omdat er vaak een parkeerplaats vrij is waar je uitsluitend met je stekkerauto op mag staan. Tenminste overdag, als Tesslarijders werken, wel de stekker echt aankoppelen anders krijg je toch een bekeuring én misschien is dit voordeel er alleen nog maar in Tiel, want in grote steden is dat al lang niet meer zo.
Over grote steden gesproken, wist u dat bijvoorbeeld Amsterdam er naar streeft om in 2030 nagenoeg alleen nog maar electrisch verkeer in de stad te hebben? En dan komen we meteen bij een volgend Tiels probleem. Hoogbouw, appartementencomplexen. Ook daar wonen eigenaren van electrische auto’s die hem willen opladen. Appartementeigenaren beschikken doorgaans over een eigen parkeerplaaats op een eigen parkeerterrein. Maar zij hebben te maken met een VvE (Vereniging van Eigenaren) en als die niet wil dat er een eigen oplaadpunt aangelegd wordt dan moet de appartementeigenaar ook uitwijken naar de openbare laadpalen (en daar de hele nacht buiten blijven staan). Dat terwijl er gewoon een tussenmeter voor doorberekenen van electrakosten geplaatst kan worden en de aanleg door de eigenaar van de electrische auto betaald wordt. Zelfs ondanks het feit dat juist Gemeente Tiel op dit gebied een heel goed voorbeeld geeft. Het is niet gevaarlijk oplaadpunten in een parkeerkelder te hebben, anders waren ze er in de nieuwe parkeergarage onder het Bleekveld, bij Zinder, vast niet geweest.
Hoe gaat Amsterdam dit aanpakken? Met al die hoogbouw? En zal Tiel het voorbeeld van Amsterdam gaan volgen? En wat doen die VvE’s dan?
Maar zover is het nog lang niet, laat Tiel eerst maar eens in overleg gaan met Allego en zorgen voor voldoende werkende laadpalen, ook tusssen 17.00 en 21.00 uur. Een reactie op de uitspraak van mijnheer Groen: er zijn misschien wel genoeg laadpalen maar het zou fijn zijn als die het gewoon doen. Ook is uw overleg met Liander wenselijk. En tenslotte, wilt u niet meer roepen dat iedereen een eigen laadpunt kan aanvragen tot u de Tielse VvE’s hier op aangesproken heeft? Wellicht overgehaald heeft?
Marjon de Lange.
Reacties zijn gesloten.