Kolommetje: Dilettant
Het was voor Tiel een heel modern vormgegeven winkel, de bloemenzaak aan het Hoogeinde. Ontworpen door architect Peter Agterberg voor een jonge bloemiste, die er jarenlang plezier van heeft gehad: de winkel oogde aangenaam en was makkelijk te onderhouden, daar was wel voor gezorgd. Agterberg liet alleen maar kenmerkende gebouwen en verbouwingen achter, voordat hij naar Lemmer vertrok. Je kunt ze zo aanwijzen, van zijn eigen eerste woning aan de Lingedijk richting Wadenoijen die hij van een mooie werkruimte voorzag tot de witte villa een de Meslaan, de inrichting van banketbakkerij en tearoom Schroot. Hij was een eigenzinnig mens, en dat zal hij best zijn gebleven, en die sterke keuzes zie je in zijn gebouwen terug. In de bloemenzaak trok later een echtpaar, dat er zo goede zaken deed dat ze zijn verhuisd naar een winkel op de Waterstraat. Let maar eens op hun bus, die met die Flipje erop.
Winkels en Agterberg brengen me trouwens bij de winkelstraat van Tiel zoals we die nu kennen. Er zitten gaten in, tientallen panden staan leeg. Kopen we soms minder? In het geheel niet, de bezorgbusjes van de online diensten leveren een aanzienlijke toename in het aantal files in het land waarin de economie is opgeleefd. Willen we dan niet het winkelhart meer komen? Ook al een nee, of je nu mode, schlagers, hoempa of fruit op straat zet, de mensen komen wel. Wat niet wil zeggen dat ze ook de winkels in gaan. Het zit hem kennelijk in de sfeer, de beleving in de stad. Misschien iets doen aan het soort evenementen? Zou kunnen, die zijn veelal gericht op mensen die staand aan een tafeltje met bier in de hand een bak herrie op een vol horecaplein over zich heen laten komen. Daarmee sluit je een belangrijk deel van je potentieel koperspubliek meteen uit. En dat zijn eigenlijk ook heel veel mensen. Je vindt ze voor een belangrijk deel aan de westkant van de stad, en in Passewaaij. Degenen die wél komen wonen richting oost en noord. Probleem is natuurlijk dat wanneer je evenementen voor alle groeperingen wilt bieden om mensen naar het centrum te trekken -de officiële doelstelling van het binnenstadsbeheer- je maar weinig keuze hebt. Maar dat ontslaat de organiserende club niet van de verplichting ernaar te blijven zoeken. En nu ik er over nadenk: er is nog een interessante, en groeiende, publieksgroep: de mensen die nu rond 65 zijn. In de media worden ze door jongeren beschuldigd van te lang leven, te goede pensioenen hebben, maar bij grote bedrijven zijn ze allang in het vizier als een interessante doelgroep. En ik heb het niet over groepen die zoals deze week een speciale Tielse ouderendag krijgen aangeboden, of mensen die van het nieuw geopende inloophuis gebruik maken. Want de realiteit is, dat we in een in groepen en welstandsklassen opgedeelde maatschappij leven. En dat zal nog wel even zo blijven. Maar trek u niet teveel aan van mijn sociaal-geografische overwegingen. Net als iedereen die luidop een mening verkondigt ben ik daarin dilettant.
Reacties zijn gesloten.