Nieuws uit Tiel, editie 6 april 2024

In deze editie:

– Parkeren klantvriendelijker

– Riolering

– Bredestraat

– Lolale omroep

Parkeren in Tiel wordt klantvriendelijker

Een bezoek aan Tiel wil nog wel eens met een vervelend gevoel eindigen, doordat er achteraf een parkeerboete in de brievenbus rolt. Dat gebeurt vooral op de parkeergelegenheden waar het zogenaamde kenteken parkeren van toepassing is en je niet gehinderd door slagbomen in en uit kunt rijden. Dat is het geval bij de parkeergarage de Westluidense Poort, de Poort van Santwijck en De Oude Haven. Wethouder Groen: “Naar verhouding vergeten veel mensen te betalen en ook technisch hapert het systeem nog al eens. Dat levert veel klachten op. Het is natuurlijk een enorme domper als je na je bezoek aan Tiel achteraf zo’n naheffing in de bus krijgt. Daar helpt geen stadspromotie aan.”

Wat gaat er daarom veranderen?

Om het probleem op te lossen komen er slagbomen bij de parkeergarage de Westluidense Poort. Daar kun je dan achteraf betalen. Op de parkeerterreinen Oude Haven en Poort van Santwijck worden weer automaten geplaatst. Daarbij moet vooraf betaald worden. Dit omdat het systeem met slagbomen hier lastiger in te passen is. Vooral bij Oude Haven speelt ook een rol dat eerder slagbomen regelmatig vernield werden.

Parkeerapp is handig, voorkomt een boete en je betaalt niet teveel

Het is bij deze automaten zelf niet mogelijk om achteraf te betalen. Dit is vervelend voor de gebruikers maar ook de ondernemers en bezoekers van de binnenstad. Parkeerapps bieden hier echter uitkomst. Daarmee kun je wel achteraf betalen, hoef je niet naar de automaat en betaal je nooit te veel. Samen met ondernemersvereniging Hart van Tiel gaat de gemeente bezoekers informeren over het gebruik van deze apps en ze ook vanwege de voordelen flink promoten.

De hele operatie gaat zo’n 280.000 euro kosten. Het college van B&W vraagt de gemeenteraad om dit bedrag beschikbaar te stellen vanuit de bestemmingsreserve parkeren.

 

Komende jaren veel geld nodig voor riolering

Het rioleringsstelsel in Nederland is maar liefst 150.000 kilometer lang. Dat is bijna viermaal de omtrek van de aarde. Probleem is dat een groot deel van ons rioolstelsel, dat vrijwel helemaal in handen van de gemeenten is, in slechte staat verkeerd. Ook in Tiel is dat het geval. De laatste jaren is er al flink vernieuwd, maar dat moet nog op veel meer plekken gebeuren. Het openbreken van straten biedt naast tijdelijke overlast ook wat men wel meekoppelkansen noemt. Voor betrekkelijk weinig extra kosten kun je dan de weg aanpassen om knelpunten weg te nemen of te verminderen en het straatbeeld verbeteren. Dat is ook In Tiel nadrukkelijk het plan van het college. Die rioolvernieuwing vergt de komende jaren enorme investeringen. In totaal wil de gemeente in de jaren 2024, 2025 en 2026 ruwweg 13,5 miljoen uitgeven aan vernieuwing van de riolering. Rioolonderhoud en aanleg wordt betaald uit het rioolfonds. Daar betalen alle gezinnen en bedrijven jaarlijks een heffing voor. In 2024 bedraagt deze heffing voor eenpersoonshuishoudens 186 euro en voor meer persoonshuishoudens 240 euro. In 2025 en 2026 zullen die bedragen wat extra stijgen met in totaal 3,75 % per jaar. Op langere termijn wordt wel weer een daling voorzien.

 

Bredestraat in Wadenoijen voor vrachtwagens eenrichtingverkeer

Bij het overleg met omwonenden over het opknappen van de Bommelweg en deze beter geschikt te maken voor vrachtverkeer, vroegen bewoners om aandacht voor de verkeerssituatie in hun smalle straat. Met name vrachtwagens vormden daarbij een probleem. De gemeente gaat daar nu wat aandoen door de straat voor vrachtwagens tot eenrichtingsweg te bestempelen. Dit gebeurt in eerste instantie als proef. De proef is 2 april begonnen en duurt ruim een half jaar.

Vrachtwagens mogen in ieder geval gedurende de proefperiode niet meer vanaf de Bommelweg en de Stationsweg de Bredestraat volgen richting de A15. Op de kruising Bommelweg met de Dreef in Wadenoijen komt een verbod voor vrachtwagens om links af te slaan. Dit moet voorkomen dat vrachtverkeer vanaf de Bommelweg via de kern van Wadenoijen en de oprit Wadenoijen naar de A15 gaat rijden.

SPO-Tiel nu formeel lokale omroep van Tiel

Stichting Publieke Omroep Tiel (SPO-Tiel) is door het Commissariaat voor de Media officieel aangewezen als de nieuwe lokale omroep van Tiel. Het commissariaat volgt hierbij het advies dat de gemeenteraad hierover eerder heeft uitgebracht maar deed ook zelf grondig onderzoek . Naast SPO-Tiel deed ook de Stichting Stadsomroep Tiel (RegioTV) een gooi naar de zendmachtiging.

De aanwijzing van SPO-Tiel past in het beleid van het Commissariaat voor de Media om de schaal en het uitzendgebied van gemeenteomroepen te vergroten. Dit leidt tot minder amateurisme en is goed voor de continuïteit van de nieuwsvoorziening. Ook de financiële draagkracht van de omroepen wordt daardoor verbeterd. Tiel is door het commissariaat ingedeeld in het gebied dat gevormd wordt door de gemeenten Vijfherenlanden, Culemborg, West Betuwe , Buren en Neder-Betuwe.

SPO-Tiel is gelieerd aan SPO-BCVW (SRC), dat nu al de zendmachtiging heeft en de uitzendingen verzorgt voor de gemeenten Buren, Culemborg, Vijfherenlanden en West Betuwe. De bedoeling is dat straks SPO-Tiel en Nova Media producties, dat nu de uitzendrechten heeft voor de gemeente Neder-Betuwe, samen met SPO-BCVW een omroep vormen voor het hele gebied tussen Waal en Rijn vanaf Dodewaard tot en met de Alblasserwaard.

Reacties zijn gesloten.

Geverifieerd door MonsterInsights