Glossy Magazine ‘Pluk’

Photo: Liesbeth Wattimury Fotografie

Dat ontbrak er echt nog aan in onze regio. Een glossy voor de inwoners van het Rivierengebied, boordevol informatie over uiteenlopende onderwerpen die allemaal over onze omgeving gaan en meteen een mooie manier voor bedrijven om zich te presenteren. De fruitige naam past natuurlijk precies bij onze streek en in het magazine valt voor iedereen wel wat ‘te plukken’!

Marie-Jan Ousen is al 35 jaar eigenaresse van emjee in Varik, een grafisch ontwerpbureau én uitgeverij. Zij merkte, terecht, dat er in Riverenland behoefte was aan zo’n glossy. “Een mooi en respresentatief blad met een luxe uitstraling en gratis”. Marie-Jan en haar team hadden al ervaring met de opmaak van diverse magazines voor uiteenlopende uitgeverijen. Dichterbij kent u waarschijnlijk de “Uit in Tiel” die zij al een aantal jaren uitgeven. Daarnaast houden zij zich bezig met het uitgeven van boeken in opdracht, eind vorig jaar nog het vrijwilligersboek van Mozaïek (‘Doe jezelf een plezier!’). Ze maken ook brochures, jaarboeken, ontwikkelen huisstijlen, websites en diverse online uitingen. Ook voor advies kunt u bij hen terecht.

Rivierengebied

“Al 10 jaar wilde ik een magazine maken, in eerste instantie voor vrouwen in het Rivierengebied; de uiteindelijke editie is, denk ik, iets breder dan alleen voor vrouwen. Het was een soort droom en vorig jaar oktober heb ik de knoop doorgehakt en besloten er gewoon mee aan de slag te gaan. Ik heb het niet alleen gedaan hoor, het team van emjee heeft enorm veel en goed werk verricht en ik kon bouwen op een aantal journalisten, tekstschrijvers en fotografen waar ik prettig mee kan werken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je met een groep mensen die elkaar goed aanvoelt een beter resultaat kunt behalen, en dat is, denk ik, gelukt.”

Inspiratie

Het was een hele klus”, vertelt Marie-Jan, “maar ik denk met plezier terug aan de vele leuke gesprekken de afgelopen periode. Er was een groot enthousiasme onder de mensen die ik over het magazine vertelde. Ik ben zelf ook ‘de boer opgegaan’ met mijn idee en heb zo diverse plaatsen in de regio op een heel andere manier leren kennen, veel echt leuke winkels en bedrijven gezien en ontzettend aardige en vaak inspirerende mensen gesproken.” Vooral de laatste week voor het blad naar de drukker ging was erg hectisch. “Toen we de laatste hand aan het blad moesten leggen en alles moesten finetunen sliep ik korter dan anders, met een blocnote op mijn nachtkastje! Ik blijf dan maar doorgaan, gelukkig heb ik dan mijn team om me heen, die fluiten me terug en zeggen dat het echt wel goed is.”

Verrassing

Het resultaat is goed. Een tijdschrift zoals ik het voor ogen had. “Voor mij was het eerste échte exemplaar natuurlijk geen verrassing – ik had al zoveeel drukproeven in handen gehad, ik ken iedere punt, komma of zin die erin staat uit mijn hoofd. Wèl een verrassing was het papier, ik heb het zelf uitgekozen maar was toch heel blij verrast met het eindresultaat.”

Ze mag er terecht trots op zijn en de vele reacties zijn ook heel positief. In het magazine is plaats voor uiteenlopende onderwerpen, uiteraard over ons Rivierengebied en de Betuwe, maar ook mode, sport, recreatie, historie, wonen, gezondheid, culinair en human interest om maar een paar voorbeelden te noemen, komen aan bod. Mooie verhalen, achtergrondinformatie, verrassende interviews maar ook ruimte voor advertenties, advertorials en columns.

Vier seizoenen
Recent verscheen het eerste nummer van ‘Pluk’. “Het is de bedoeling dat de glossy een aantal malen per jaar gaat verschijnen. Het streven is een Pluk voor ieder seizoen. Het eerste magazine is in alle 65 dorpen verspreid bij wachtkamers bij (tand-) artsen, fysiotherapeuten enzovoort, op leestafels en bij andere druk bezochte plaatsen, van Vuren tot Doornenburg en in de Bommelerwaard zoals Zaltbommel. Daarnaast zijn de magazines vrij verkrijgbaar bij de plaatselijke boekwinkels en supermarkten in het gebied.

Tijdens het maken van het eerste nummer heb ik zoveel ideeën meegekregen en opgedaan dat ik makkelijk nog vier nummers kan vullen!” Aldus de enthousiaste uitgeefster.

Comments
Loading...