Vanaf 2021 geen parkeervergunningen op papier meer in Tiel

In navolging van grote steden in ons land gaat Tiel eind dit jaar over op E-loket parkeren. Daarmee verdwijnt de papieren parkeervergunning en de kraskaart voor parkeren uit het straatbeeld. Hiervoor in de plaats komt een digitale vergunning.

Wethouder Groen gaf toelichting op dit besluit en de vorderingen van de afdeling parkeren van de Gemeente Tiel. Het is immers al vanaf 2015 een wens over te stappen op een digitaal loket en de administratieve last te verlichten, het kwam er alleen niet eerder van. Volgens Groen door andere prioriteiten, maar ook door het wegwerken van kinderziekten in de automatisering en het maken van een goede aansluiting in het nieuwe systeem en het reeds geautomatiseerde deel van het oude systeem. Technisch gezien had het nogal wat voeten in aarde.

e-loket
Het digitale loket wordt een onderdeel van de website van de gemeente (www.tiel.nl). Eind dit jaar moet iedereen met een parkeervergunning deze weer vervangen. Bewoners van Tiel worden dan uitgenodigd hun nieuwe parkeervergunning aan te vragen via het digitale loket. Aan de hand van hun kenteken wordt dan bijgehouden of hun voertuig recht heeft op de vergunningplaats.

Voordelen
De uitgifte van parkeervergunningen via het e-loket heeeft de volgende voordelen:
– gemak voor de gebruiker, een betere dienstverlening voor bewoners en bedrijven (hoofddoel)
– de vergunning kan eenvoudig 24/7 vanuit huis worden aangevraagd of verlengd (via Digid) en online worden betaald (via Ideal).
– de vergunning wordt direct en 24/7 toegekend (geen wachttijd meer). Dat betekent ook uitgave ’s avonds, in de weekenden en op feestdagen.
– ook aanmelden van bezoek gaat digitaal (vervallen van de kraskaarten)
– geen risico meer op verlies, diefstal, en/of niet goed zichtbaar zijn van vergunningen
– in het nieuwe systeem komt er één zone binnenstad, waardoor er daar ruimere parkeermogelijkheden zijn
– bij een autoluwe binnenstad: de digitale vergunning maakt het voor bedrijven en inwoners eenvoudig toegang te krijgen tot de binnenstad, met andere woorden, het parkeervergunningensysteem wordt overzichtelijker
-de efficiëncy in de organisatie wordt verbeterd, er is sprake van een betere / eenvoudigere handhaving, lagere structurele kosten en efficiënte cq. snelle afhandeling van de uitgifte van vergunningen.

Kostenbesparing
Dat laatste betekent een besparing in de kosten die kan oplopen tot ca. 10.000 euro per jaar. Hoewel de besparing niet het hoofddoel is, is het mooi meegenomen. De enorme kosten op het huidige parkeersysteem liggen nu hoofdzakelijk in drukwerk voor papieren vergunningen en personeelskosten voor de afdeling. Wethouder Groen zegt geschrokken te zijn van de werkzaamheden die daar verricht worden, bijvoorbeeld als de parkeervergunningen jaarlijks verlengd worden: “Er ligt dan een berg met brieven die verstuurd worden aan de vergunninghouders. Met man en macht wordt er aan gewerkt. Het zijn wel waardepapieren, het proces is arbeidsintensief en komt ieder jaar terug.” Ook de afdeling handhaving zal door invoering van het nieuwe systeem minder hoeven doen. Alle kentekens met recht op parkeren worden geregistreerd in het Nationaal Parkeer Register. De Tielse handhavers zijn dan in het bezit van een apparaat om digitaal te checken of een kenteken terecht op een vergunningshoudersplaats staat. Ze kunnen dan bijvoorbeeld een ‘bulk-scan’ uitvoeren, op straat-niveau zien ze dan wie er geen parkeerrecht heeft en die wordt dan bekeurd.

Ouderen
Gelukkig wordt er rekening gehouden met ouderen en vergunninghouders die digitaal niet vaardig zijn. “Zo wie zo worden alle bewoners van Tiel stap voor stap geinformeerd, niet alleen vergunningshoudersplaatshouders in het centrum, maar ook in andere delen. Er is een communicatieplan. Ruim voor invoering worden alle betreffende bewoners uitgebreid geinformeerd.” Wethouder Groen benadrukt dat het niet nodig is om nu al contact op te nemen met de gemeente. “Tot het eind van dit jaar blijft de papieren vergunning gewoon in takt. In het najaar is er een testfase, mensen die dan een vergunning moeten wijzigen of een nieuwe moeten aanvragen worden doorverwezen naar het e-loket. Ouderen en mensen die moeite hebben met de digitale aanvraag, bijvoorbeeld omdat zij geen computer hebben, worden door ons geholpen. Telefonisch of bij onze oranje-service-balie, het invoeren van hun gegevens in de computer kan door medewerkers van de gemeente gedaan worden.

Besparing
Door de inzet van de helpdesk is de kostenbesparing de eerste jaren gereduceerd tot circa 5.000 per jaar. Bovendien kiest de gemeente ervoor om 24/7 gebruik te gaan maken van een telefonische servicedienst. “Zo wordt het volgend jaar mogelijk om in twee minuten je kenteken te wijzigen op je parkeervergunning, terwijl je nu dan nog enkele dagen op je nieuwe vergunning wachten moet. Het grootste voordeel blijft natuurlijk dat je straks a-la-minute een parkeervergunning kunt aanvragen.” Steden als Dordrecht en Hilversum gingen Tiel voor in dit systeem. Vanaf januari volgend jaar liggen er geen papieren vergunningen meer voor de autoruiten.

Reacties zijn gesloten.

Geverifieerd door MonsterInsights