Nieuw afval verwijderingssysteem Avri

De bestuurders van AVRI hebben besloten dat restafval met ingang van 1 januari 2019 niet meer aan huis opgehaald wordt. Dit moet weggebracht worden naar een ondergrondse afvalcontainer. Ophalen gaat nog wel gebeuren in het dun bevolkte buitengebied. Het tarief moest echter nog vastgesteld worden. Dat is donderdag 18 september gebeurd.

Vooraf discussieerde de gemeenteraad van Tiel woensdagavond over het standpunt dat de wethouder in het avribestuur zou moeten nemen over de nieuwe tarieven voor 2019. Het ging daarbij om de keuze tussen een betrekkelijk laag tarief voor het storten van een afvalzak van 30 liter in de ondergrondse verzamelcontainer en een hoger vast jaartarief of juist het omgekeerde. Yvonne Son-Stolk (CDA) pleitte als enige voor de keuze voor een gematigd tarief per afvalzak van 30 liter en een hoger vast jaar tarief. Dit om de overgang naar het nieuwe systeem niet met grote financiële veranderingen gepaard te laten gaan. De overige partijen, waarbij D66, PvdA en Kleurrijk zich niet in de discussie mengden, kozen voor het omgekeerde. “Goed scheiden moet flink lonen”, was hun argument. Daarom kozen zij dus een laag jaartarief en een hoge bijdrage voor iedere zak restafval.

Een belangrijk discussie punt was het apart en kosteloos inzamelen van incontinentie materiaal. Een afvalzak is snel gevuld met deze materialen en brengt de inwoners die deze gebruiken al snel op hoge extra kosten. Avri zag tot nu toe geen kans om een apart verzamelsysteem voor deze materialen voor 1 oktober te ontwikkelen. “Dat duurt te lang” vond de raad, “apart inzamelen moet per 1 januari gelijktijdig met het nieuwe systeem ingevoerd worden”. en wanneer dat niet lukt moet de gemeente zelf maar iets organiseren tot het moment dat de Avri dit kan overnemen.

Nieuwe tarieven

Donderdag besloot het Avribestuur in afwijking van het Tielse meerderheidsstandpunt en het standpunt van het college van Tiel te kiezen voor een laag storttarief per zak en een hoog jaartarief. Dat tarief per zak wordt één euro en de vaste jaarbijdrage 169 euro (nu 136 euro). Vanaf 2020 zal het tarief per afvalzak in stappen per jaar stijgen en het vaste tarief wat dalen. Gemiddeld gaan de huishoudens in 2019 zes euro meer betalen voor de afvalverwijdering. Maar dan moet je wel heel goed scheiden.

Luiers en incontinentiemateriaal

Apart verzamelen van incontinentiemateriaal per 1 januari gaat niet lukken. In november kijkt het bestuur naar een alternatief. Daarvoor wordt vooraf onderzoek gedaan naar de grootte van het probleem. Als oplossing denkt men aan het voorlopig beschikbaar stellen van enkele gratis zakken voor de gebruikers van die materialen.

Blik in glascontainer

Het algemeen bestuur besloot tot slot dat vanaf 1 januari blik in de centrale glascontainers gestopt kan worden. Nadeel voor de inwoners is dat ze ook het blik weg moeten brengen. Dit lijkt, omdat vrijwel iedereen al glas naar de glasbakken brengt, geen groot bezwaar. Blik in de plastic container brengt minder op en is achteraf lastiger te scheiden.

Reacties zijn gesloten.

Geverifieerd door MonsterInsights