Kou sneeuw en ijs? De veiligheidsregio adviseert
Tiel maakt wanneer het over veiligheid gaat onderdeel uit van de veiligheidsregio Gelderland Zuid. De burgemeester van Nijmegen, de grootste deelnemende gemeente is voorzitter. Maar ook onze burgemeester Hans beenakker vervult belangrijke rollen in het bestuur van de verschillende onderdelen. Denk bij de aandachtsvelden van de veiligheidsregio onder meer aan politie, brandweer, de ambulancezorg, alarmnummer 112, coördinatie bij rampen en natuurlijk preventie.
Aan die preventie kunnen de bewoners zelf veel doen. Via verschillende kanalen probeert de veiligheidsregio de inwoners te informeren over het voorkomen van gevaarlijke of onveilige situaties.
Per mail kregen wij het verzoek daarbij een handje te helpen door het mede verspreiden van een nieuw initiatief, de maandelijkse veiligheidsbrief. Graag voldoen we aan dit verzoek. Hieronder treft u de volledige tekst van de brief aan die ditmaal is toegesneden op het thema ‘extreem weer’. Natuurlijk hopen we dat u de tips dit jaar niet nodig heeft.
Wie bel je wanneer voor de gevolgen van een hevige storm?
Bij een hevige storm krijgt de meldkamer veel telefoontjes van inwoners die overlast of schade hebben. Situaties die levensbedreigend zijn krijgen voorrang op andere hulpverzoeken. Medewerkers van de meldkamer die telefoontjes aannemen maken een snelle inschatting van het risico en kunnen daardoor niet iedereen volledig en uitgebreid te woord staan. Door drukte kan het langer duren voordat je de meldkamer kunt bereiken.
Bij acuut gevaar zoals instortingsgevaar, losgeraakte dakpannen of gevelplaten of een boom die op de openbare weg valt, bel je het alarmnummer 112. Is het niet acuut en speelt het in de openbare ruimte, zoals een omgevallen boom in de berm, neem dan contact op met je gemeente.
Hevige regenbuien
Bij hevige regenbuien krijgt de meldkamer veel telefoontjes van inwoners die overlast of schade hebben. Situaties die levensbedreigend zijn krijgen voorrang op andere hulpverzoeken. Medewerkers van de meldkamer die telefoontjes aannemen maken een snelle inschatting van het risico en kunnen daardoor niet iedereen volledig en uitgebreid te woord staan. Door drukte kan het langer duren voordat je de meldkamer kunt bereiken.
Bij acuut gevaar zoals risico op kortsluiting of het jezelf niet in veiligheid kunnen brengen, bel je het alarmnummer 112. Is het niet acuut, zoals een verstopte riolering of losliggende putdeksel, neem dan contact op met je gemeente.
Extreem weer
Onstuimig weer komt de laatste jaren regelmatig voor in Nederland. Meestal is er niets aan de hand, maar soms kan het weer omslaan in extreem weer, zoals zware storm met wind- en waterhozen, hevige sneeuwval of stevige vrieskou. Het KNMI kan in dergelijke gevallen een waarschuwing of weeralarm afgeven. Dit gebeurt via radio, tv en internet en is bedoeld voor iedereen.
Het KNMI kent de volgende codes :
Code geel: wees alert! Er is mogelijk kans op gevaarlijk weer. Dit zijn weersituaties die in Nederland vaak voorkomen waarbij het raadzaam is op te letten, met name als men onderweg is. Code geel kan 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven. De zekerheid is minstens 60 procent.
Code oranje: wees voorbereid! Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Dit kan heel lokaal zijn. Code oranje kan 24 uur van tevoren worden afgegeven als de kans op extreem weer 60 procent of meer is.
Code rood (weeralarm): onderneem actie! Dit is een weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft. De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat het maatschappij-ontwrichtend kan zijn. Dit kan heel lokaal zijn. Code rood wordt op zijn vroegst 12 uur uitgegeven voordat het weerfenomeen zich voordoet. Code rood kan ook uitgegeven worden als er een kleine kans is op een extreme weersituatie, maar de veiligheidsrisico’s groot zijn. [bron: knmi]
Veilig het natuurijs op
Het is koud en het vriest. Er ligt al een mooi laagje ijs op de plassen en de verleiding is groot om even uit te proberen of je erop kunt staan of om zelfs al de schaatsen onder te binden.
Maar wanneer is het veilig? En voor wie? Voor mij? En hoe zit het als er nog tien bijkomen omdat ze mij zien schaatsen? Vaak wordt er geschaatst op plekken, waar eigenlijk niemand weet hoe dik het ijs is. Ook zijn er op goede stukken ijs ineens plekken, waarvan je niet weet of het verantwoord is om er overheen te schaatsen. Twijfel je? Neem dan geen risico.
Onder het ijs?
Ben je onder het ijs terecht gekomen en ligt er geen sneeuw op het ijs, zwem dan naar de donkere plek, hier ben je door het ijs gegaan. Ben je onder het ijs gekomen en is het besneeuwd, dan moet je naar het lichte gedeelte zwemmen.
Sneeuw en ijs
Je kijkt naar buiten en de wereld is wit, ofwel winterwonderland! Een blik op het nieuws leert vaak ook snel dat dit gepaard gaat met glijpartijen en ongelukken. Zorg dat je zichtbaar bent in het verkeer en dat je zelf ook goed zicht hebt. Ga je met de auto de weg op, maak dan alle ruiten goed ijsvrij. Daarnaast kunnen er lange files ontstaan, waardoor het ook raadzaam is een deken in de auto te hebben.
Daarnaast kun je elkaar en de hulpdiensten ook een handje helpen door je stoepje sneeuwvrij te maken. Hiermee worden gladde situatie voorkomen en zijn de brandputten ook direct zichtbaar voor de brandweer.
Meer weten? Kijk dan op http://www.vrgz.nl/wat-te-doen
Reacties zijn gesloten.