Hoogvliegers: Tiel wil dit graag zo houden.
Lang leek het er op dat de discussie over de lawaaihinder dat vliegveld Lelystad gaat veroorzaken Tiel onberoerd zou laten. Dat zou wel eens heel anders uit kunnen pakken. In de gemeenteraad was het 21 november een onderwerp van gesprek.
Wat is er aan de hand?
Schiphol is overvol en verdere groei van het vliegverkeer is daar onmogelijk. Dus besloot de regering om in overleg met Schiphol, de kleine luchthaven Lelystad Airport, waar Schiphol eigenaar van is, van een regionale luchthaven voor kleine vliegtuigen om te bouwen naar een internationale vakantievluchtenluchthaven. Jaarlijks zullen daar vanaf de opening, die uitgesteld is tot 2020 10.000 vliegbewegingen plaatsvinden. Dat moet uitgroeien naar 45.000 vluchten per jaar. Een deel van die vliegtuigen zal ook over de gemeente Tiel vliegen.
Vliegtuigen vliegen voorlopig laag
Dat zou niet zo erg zijn wanneer die vliegtuigen op de gebruikelijke hoogte van 8 tot 10 kilometer zouden overvliegen. Je ziet ze dan als stippen of strepen in het firmament en hoort ze niet. Maar dat mag ieder geval tot 2024 niet. Om het verkeer naar en van Schiphol niet te hinderen, moeten de vliegtuigen naar Lelystad over een ongewoon lange afstand (180 kilometer) laag, denk aan 1800 meter hoog, blijven vliegen. Dat zal ook boven Tiel het geval zijn. In 2023 begint een proces dat moet leiden tot een nieuwe vaststelling van alle vliegroutes boven Nederland. Een ongelooflijk lastig karwei, dat volgens ingewijden lang kan gaan duren en waarbij niet bij voorbaat zeker is dat de vlieghoogten voor Lelystad voldoende zullen veranderen.
Vliegtuigen op een hoogte van 1800 meter, zo konden we 21 november op tv in Nieuwsuur horen en zien, produceren een geluid dat op de grond 60 tot 65 decibel bedraagt. Daar wordt je niet doof van, maar het wel heel indringend.
Zorgen in Tiel
Het vliegtuiglawaai dat Lelystad te weeg gaat brengen, heeft naast Flevoland zelf al tot veel protesten geleid in de aangrenzende provincies. Gedeputeerde Staten van Gelderland spannen zich in om de vlieghoogte sneller omhoog te krijgen, bij het overleg hierover is ook wethouder Melissen betrokken. Provinciale staten van onze provincie nam deze week een motie aan waarin de tweede kamer opgeroepen wordt Lelystad Airport pas open te stellen, wanneer de lage vliegroutes van de baan zijn. Arjen Sijpkes (CDA) kwam tijdens de gemeenteraad met een motie van dezelfde strekking. daarmee wilde hij de motie van provinciale staten een extra steuntje geven. Die motie wilde Ünal Sözen zelfs persoonlijk met een deputatie uit de raad in Den haag gaan aanbieden en toelichten. Alle oppositie partijen steunden de motie vanhet CDA van harte. Wethouder Melissen had niet echt behoefte aan die motie, liet de raad vrij en ontraadde de motie niet. De drie coalitiepartijen bleken na een gezamenlijk beraad echter tegen. De argumenten: VVD ( het niet-in-mijn- achtertuingehalte van de motie is te hoog), PvdB (wil wethouder niet in de wielen rijden) en PvdA (motie is te hard geformuleerd). Daarmee was de motie verworpen.
Reacties zijn gesloten.