Grote plannen voor betere service gemeentebestuur
Door Walter Post op dinsdag 1 september 2015, geplaatst in Nieuws.
TIEL Het moet allemaal beter, en vooral digitaal: het gemeentebestuur heeft grote plannen voor zijn klanten. Dat zijn wij, de burgers. Kennelijk is de winkel wat dienstverlening betreft niet op orde. Een Actieplan (jawel, met hoofdletter) en een Expeditie (idem) moeten daar verandering in brengen. We gaan het zien. In 2017.
De gemeente Tiel heeft toptaken, stelt ze zelf in haar Actieplan. Dat zullen wel dingen zijn waar de klant het vaakst om vraagt, want ze worden vanaf deze maand al wat zichtbaarder geplaatst op de website. Dat kost overigens 2500 euro. Tiel gaat meer via internet regelen, er komen in de loop van 2016 steeds meer van die invuloefeningen op de website, inclusief de digitale betaling ervan. Uitgangspunt is dat er digitaal wordt gecommuniceerd met de inwoners, tenzij een gesprekje meer oplevert. Voor de burger, maar ook voor de ambtenaar.
Zo zullen de parkeervergunningen voortaan digitaal moeten worden aangevraagd, vanaf 1 januari is het plan, en ook betaald. Hoe het moet weet de secretarie nog niet precies, er is voor de oplossing in elk geval 35.000 euro gereserveerd. Ook de bel- en herstellijn wordt vervangen door een webpagina, kosten 6000 euro. Afspraken maken voor een gesprek of toelichten van een aanvraag moet straks ook digitaal.
Tegelijkertijd wordt het stadhuis wat vaker opengesteld vanaf 1 januari, mogelijk zelfs op zaterdagen. En o ja, de telefonische bereikbaarheid moet heel wat beter. Intern houdt het bezorgen van papieren post bij de ambtenaren ook op: brieven worden gedigitaliseerd en zijn zo beschikbaar. Aardig is, dat Tiel na 2016 ook via social media zal communiceren. Dat gebeurt nog niet, er moet een plan voor komen….
De ambtenaren krijgen instructie over het schrijven in klare taal: de brieven blijken volgens B en W niet altijd even eenvoudig, klantvriendelijk of eenduidig. De stijl en inhoud wordt aangepast op wat een gemiddelde burger begrijpen kan. In jargon heet dat, volgens de meetlat van de Raad van Europa voor taalgebruik, niveau B1. Overheden maken vaak gebruik van een trap hoger, C1, en dat begrijpt niet iedereen.
Het komend jaar moet er veel worden gecommuniceerd, extern, maar kennelijk vooral ook intern op de secretarie. Dat vergt het opstellen van communicatieplannen voor contact met burgers en intern, richting collega-ambtenaren, benevens 10.000 euro.
Als inwoners van de stad hebben we per 1 januari, zo is het plan, allemaal een eigen internetpagina: je kunt er met je DigiD op inloggen om je persoonlijke gegevens te bekijken, contacten met de gemeente te zien en te weten te komen wanneer je paspoort is verlopen. Wie iets digitaals doet met de gemeente, krijgt over enige tijd ook meteen een slotvraag: bent u tevreden over ons?
Er is voor de hele digitalisering en verbetering van contact met de burgers geld, dekking zit in de post Publieksvoorlichting en de post Website van de gemeentelijke begroting. Eenmalig kosten de projecten 53.000 euro, en jaarlijks voortaan nog eens 29.000 euro.
Reacties zijn gesloten.