Aftrap voor het Fruitcorso; meer wagens, veelbelovende ontwerpen en enthousiaste bouwers
Het was zondagmiddag 7 april druk in het gebouw van de TKV op Latenstein in Tiel. Het corsobestuur organiseerde er voor de tweede keer de ontwerpen van de corsowagens voor de editie 2024. Gasten waren de medewerkers van het corso, genodigden en de pers. Het werd een feestelijke middag met een rouwrand.
Die rouwrand had betrekking op het kort voor de presentatie overlijden van Jan Koolen en Dennis Maitimo. Beiden hebben zich jarenlang bijzonder verdienstelijk gemaakt voor het corso.
De 50-jarige Dennis Maitimo kwam op vrijdag 5 april rond het middaguur bij Haaften door een botsing met een vrachtwagen om het leven. Dennis heeft veel voor het corso betekent. Hij droeg bij aan het jubileumboek ‘De peren laten los’ en maakte tal van aansprekende audiovisuals voor de vroegere jaarlijkse modellenpresentatie in de Agnietenhof. Ook verzorgde hij met zijn IT-achtergrond de website van het fruitcorso. Dennis was ook belangrijk voor corsoclub Buren. Jan Koolen was lid van de pr-commissie en lid van het bestuur van 4-Stromenland. Hij verrichte daarnaast tal van hand- en spandiensten voor het corso en was tot zijn sterven aan een voor hem fatale ziekte een belangrijk lid van de inkomstencommissie. Bestuurslid George Brand van 4-Stromenland sprak bij de opening van de middag woorden van herdenking, waarna iedereen een minuut stilte in acht nam.
Fotoalbum onder de tekst.
Na een korte videofilm over het corso 2023, stelde de nieuwe voorzitter Willem Gradisen zich voor . Ondanks dat hij al 12 jaar burgemeester van Mook en Middelaar is, had hij – zo vertelde hij – nauwe banden met de regio. Zo was hij raadslid in Neerijnen en Tiel. In Tiel was hij van 1994 tot 2009 bovendien wethouder en vervulde hij diverse bestuursfuncties binnen de Regio Rivierenland. Ook familieleden van hem en zijn echtgenote wonen in de regio. Tot eind mei houdt zijn ‘bijbaan’ in Mook en Middelaar hem nog flink bezig. Maar daarna kan hij flink wat tijd besteden aan zijn voorzitterschap. Gradisen blaakte van enthousiasme voor het corso. “We kunnen er best een graadje trotser op zijn. En het is de moeite waard om ons er voor in te zetten. Het is ontzettend jammer dat de bloesemwandeltocht in Geldermalsen er niet meer is. Daardoor is het aantal bezoekers aan evenementen in onze regio flink gedaald. Dat moeten we weer opkrikken”. Hij wees ook op de toegenomen regeldruk van de overheden. “Dat kost naast veel tijd en energie ook veel geld. Alleen de zorg voor de veiligheid brengt enorme kosten met zich mee. Die zijn in enkele jaren voor de corsoweek voor ons verdubbeld van 30.000 naar 60.000 euro.“
Gradisen bracht ook nog wat praktische nieuwtjes. “Het corso zal door de bouw van woningen op het Veilingterrein voor het samenstellen van de stoet geen gebruik meer kunnen maken van het buitenterrein van de voormalige veiling aan de Spoorstraat. Ook het opbouwen van hoge wagens met behulp van kranen is niet meer mogelijk. Het samenstellen van de stoet zal daarom dit jaar plaatsvinden in het voor auto’s doodlopende stuk van de Papesteeg., De opbouw van de hoogste stukken van de wagens kan daar ook gebeuren op het parkeerterrein voor vrachtauto’s.”
Het Talud kan dit jaar nog gebruikt worden voor de tribunes. Volgend jaar is ook dat door woningbouwplannen niet meer mogelijk. Dan lijkt het gebruik van de Waalkade, het terrein voor de grotere evenementen in Tiel de meest voor de hand liggende optie. Mogelijk zal dan ook het parcours wijzigen.
Het corso zal evenals vorig jaar door Martijn van Eck en Jochum van Gelder van commentaar worden voorzien. Tijdens het weekeinde van 6 en 7 juli kunnen de ontwerpen in een leegstaand pand in de Tielse binnenstad door iedereen bekeken worden.
George Brand, die binnen het corsobestuur verantwoordelijk is voor de organisatie van de jurering, het parcours op hoofdlijnen en de contacten met de lokale corsoclubs, is blij dat er in Buren naast een grote wagen weer een jeugdwagen gebouwd wordt. “Ook Corsovereniging Passewaaij zorgt voor een extra wagen”, vertelt hij. “Die club zal dit jaar naast een jeugdwagen voor het eerst met een grote wagen deelnemen. In totaal zullen er dit jaar 12 grote wagens en 8 jeugdwagens mee doen.“
George, is tevreden over de ontwerpen voor de wagens van de verenigingen. “We hebben deze winter weer een ontwerpcursus georganiseerd waar het maken van een schaalmodel ontwerpcreativiteit en afwerking belangrijke onderwerpen maken. Het resultaat is echt te zien aan de ontwerpen en de uitvoering van de schaalmodellen. We krijgen een heel mooi corso. In de stoet rijdt zelfs een heus café-restaurant met twee etages mee. Corsoclub Buren tekent er voor. Bang voor vergrijzing ben ik niet. Er is een flinke instroom van jongeren. Dat zorgt er voor dat het corso zich blijft vernieuwen.”
Fotoalbum:
Reacties zijn gesloten.