Omleidingen voor de buurtbus Waalzicht
Het bestuur van de Vereniging Buurtbus Waalzicht maakt zich zorgen. Met de dijkversterking in aantocht en alle bijbehorende omleidingroutes kan het maar zo zijn dat ze niet op tijd kunnen rijden. Gelukkig zijn ze in goed overleg met alle betrokken partijen. Maar ze zijn ook dringend op zoek naar meer chauffeurs.
Tiel / West Betuwe • De buurtbus is een kleinere bus voor maximaal acht personen die volgens een vaste dienstregeling een vaste route rijdt. Buurtbussen rijden door heel Nederland, vooral door dunbevolkte gebieden. Met vrijwilligers achter het stuur vormen zij een hecht team dat omziet naar elkaar en naar de mensen die ze vervoeren. Ze dragen bij aan het verbreden van de dorpskernen. “Iedere ochtend om zeven uur vertrekt onze eerste buurtbus vanuit Tiel richting Zaltbommel”, vertelt Hans van Noordennen, voorzitter van de Vereniging Buurtbus Waalzicht. “De route die wij rijden is schilderachtig, veel over de dijk, vandaar onze naam.” De diensttijd stopt om 19.00 uur.
Dijkverzwaring
Juist die dijk baart hen thans zorgen. “Door de dijkversterkingen zal het lastig voor ons worden. Wegen worden afgezet en er komen omleidingsroutes. Gelukkig zijn we in goed overleg met alle betrokken partijen”, stelt Jaap Veldhuijzen, vrijwilligerscoordinator. Dat is belangrijk want de buurtbus neemt een belangrijke plaats in binnen onze regio. Vorig jaar alleen al vervoerden zij 17.779 passagiers (!!). “We zijn in gesprek gegaan met Wethouder Harteman van West Betuwe, zij neemt ons gelukkig heel serieus.” Ook de aannemerscombinatie die verantwoordelijk is voor de dijkverzwaring en Arriva zijn heel welwillend. “Bij de komende ALV (Algemene Leden Vergadering-red.) zijn al die partijen aanwezig en zullen zij informatie geven”, aldus de voorzitter, “de lijnen zijn kort zodat het op de werkvloer soepel blijft verlopen.” Arriva is het provinciaal vervoersbedrijf. De Provincie bekostigt de Buurtbus en Arriva, streekvervoerder in de Achterhoek en Rivierenland, faciliteert met bussen en ondersteuning. Maar de vereniging is verder zelfstandig en draait volledig op vrijwilligers.
Vrijwilligers
“Onze chauffeurs, maar ook onze andere medewerkers, zijn allemaal vrijwilligers”, vertelt coördinator Jaap. “We rijden voor de dorpsbewoners en het is dankbaar en erg leuk werk, de buurtbus heeft een grote sociale functie. Echt niet alleen voor een bezoekje aan een dorp verderop maar ook voor kinderen die in Zaltbommel naar school gaan, voor mensen die vanaf station Zaltbommel de trein pakken, voor een afspraak met de tandarts in Waardenburg, en wat dacht je van wandelaars? Het wandelseizoen begint straks weer en dan laten wandelaars zich door de buurtbus ergens brengen en ze wandelen weer terug.” Vele vrijwilligers blijken vaak op allerlei vlak actief te zijn. “Een populaire halte voor wandelaars is bij het veer in Varik. Ze varen dan met het pontje naar de overzijde. Eén van de vrijwilligers van de pont is ook chauffeur bij ons, je komt elkaar overal tegen.”
Contact
Jaap en Hans zijn blij dat Covid voorbij is. “We hebben de schermen mogen verwijderen, gelukkig want dat was soms moeilijk werken. We moesten schreeuwen om ons verstaanbaar te maken en de reflectie in het glas was vaak ronduit gevaarlijk, je dacht dat je een auto zag en die kwam dan van een heel andere kant”, vertelt Jaap die, net als de bestuursleden, zelf ook de bus rijdt. Juist dat contact met de passagiers is zo belangrijk voor de chauffeurs. “We maken van alles mee, van giechelende scholieren tot mensen die hun levensverhaal aan je kwijt willen. Maar ook vluchtelingen die in Zaltbommel naar taalles gaan en die je ziet groeien tot ze uiteindelijk vol trots een gesprek in het Nederlands met je kunnen voeren en vertellen dat ze statushouder geworden zijn.”
Vrijwilligers gezocht
De buurtbus kan nog uitbreiding van het bestand vrijwilligers gebruiken. “Recent is er wat verloop geweest”, vertelt Jaap. Lachend voegt Hans er aan toe dat er een chauffeur verhuisd is en dat hij in zijn nieuwe woonplaats direct gezocht heeft naar een functie bij een buurtbus aldaar. “Hij rijdt nu voor Buurtbus Waalwijk, in plaats van Waalzicht!” Het bestand van chauffeurs is zeer gevarieerd. Vaak gepensioneerden, uit alle lagen van de beroepsbevolking. “We hebben bijvoorbeeld vijf oud-politiemensen en 2 oud-wethouders”, zegt Jaap die zelf vroeger bedrijfs-maaatschappelijk werker bij de politie geweest is.
Solliciteren
Je kunt al chauffeur bij de buurtbus worden met een gewoon rijbewijs. Er is wel een officiele sollicitatieprocedure, met twee gesprekken, een medische keuring, een rijtest en een paar keer meerijden. Eénmaal chauffeur bij de buurtbus kom je in een warm bad. “Je krijgt een lamme arm van het zwaaien naar collega’s”, volgens Hans, “wij hebben ook bijna geen last van de hectiek die de beroeps-chauffeurs ervaren, wij maken namelijk onze eigen roosters en dienstregelingen, we hebben een eigen planner in dienst.” Buurtbusmedewerkers kunnen rekenen op veiligheid en plezier, er is een uitje samen met de partners, en ook een etentje, een eindejaarbijeenkomst, ledenvergadering, allerlei trainingen en cursussen toegespitst op de bus, die eigenlijk geen bus is. “Een groot rijbewijs is niet nodig, we vervoeren namelijk maar acht personen.”
Interesse of gewoon nieuwsgierig? Vrijwilliger worden en deze leuke functie opvullen? Neem vooral contact op via: secretaris@buurtbuswaalzicht.nl, of telefonisch op 0344-613466
Fotoalbum
Reacties zijn gesloten.