Laatste loodjes Appelpop
Volgende maand is het zover. Na twee stille jaren is er op vrijdag 9 en zaterdag 10 september weer Appelpop, het grootste evenement van de regio. Een gratis pop-festival met grote namen en landelijke bekendheid, aan de Tielse Waalkade. We spraken met Kees van Keulen, al ongeveer 30 jaar voorzitter van de Stichting Muziekstad Tiel, waar Appelpop onder resulteert.
Gratis
Desgevraagd bevestigt Kees dat het festival nog steeds gratis is. Zonder toegangsgeld. “En het is de bedoeling dat ook zo te houden, het toont juist ons unieke karakter, als dat wegvalt is het een heel ander festival.” Kees is er erg druk mee. “We zijn allemaal vrijwilligers, werken allemaal naast Appelpop. Ik ben er zelf zo’n 700 tot 800 uur per jaar mee bezig. Het bestuur van de stichting bestaat uit negen personen, er zijn ongeveer 40 personen het hele jaar actief in allerlei werkgroepen, in september groeit het aantal vrijwilligers tot ca. 80 personen en in het echte weekend zijn we met zo’n 500 man in de weer (!!!).”
Corona
De afgelopen twee jaar heeft de stichting niet echt stilgezeten. “Het zijn twee hele rare jaren geweest, ikzelf miste vooral het contact met onze mensen.” In de loop der tijd zag Kees Appelpop uitgroeien tot een professioneel festival. En dan te bedenken dat ze ooit begonnen op een podiumwagen in de buurt van de Weerstraat met café de Stoof als thuisbasis. De laatste Appelpop was in 2019. De organisatie had toen juist van alles gemoderniseerd. “Je kunt niet jaren hetzelfde programma houden, bezoekers zijn veeleisend. In 2019 hebben we meer aandacht gelegd op ‘beleving’. We hebben ons waar mogelijk aangepast aan de wens van de bezoeker en dat werkte heel goed. Tijdens corona zijn we gaan kijken wat we nog meer konden verbeteren en we zijn ons gaan toeleggen op het milieu en verduurzaming. We hadden twee jaar de tijd om erover na te denken, te filosoferen, onze ideeën uit te werken én stappen te zetten.” Daaruit ontstond bijvoorbeeld de bagagekluisjes op het terrein en ‘nix-18’ punten waar jongeren een armbandje kunnen halen tegen legitimatie.
Duurzaamheid en milieu
Vanaf dit jaar heeft Appelpop een systeem om plastic bekertjes te beperken. “We werken met het principe “mind-your-cup”, dat ging bij de vierdaagse ook heel goed. Mensen betalen bij hun eerste bestelling E. 0,50 voor hun plastic beker, daarna kunnen ze die steeds laten bijvullen. Als ze weer iets bestellen zonder beker dan betalen ze opnieuw E. 0,50, dat zal een berg afval verminderen en scheelt opruimkosten.” Ook verdwijnen de consumptiemuntjes dit jaar. “Een cashless systeem is veiliger en duurzamer, men kan alleen nog per pin of met de telefoon betalen. Mensen zijn dat tegenwoordig gewend, het is makkelijk en beter voor het milieu. Bovendien kunnen we zo meer variatie in de prijzen aanbrengen.”
Beleving
“Wat in 2019 goed werkte zijn we mee verder gegaan, dit jaar komt bijvoorbeeld de ‘silent disco’ terug. Dat is een aparte ruimte waar mensen met koptelefoontjes op genieten van muziek, gelijktijdig worden er twee streams beluisterd en mensen bewegen en dansen dan heel verschillend terwijl je niks hoort.” De ‘Silent Disco’ is ‘geadopteerd’ door Covebo Uitzendgroep. “Ons adoptieprogramma loopt goed, we wisten daarmee grote sponsoren aan Appelpop te binden. Bedrijven adopteren een deel van ons materiaal. Go-tan adopteert het tweede podium, Rabobank West Betuwe het derde podium en recreatiepark Het Eiland van Maurik onze megatent. Zij zijn een nieuwe sponsor en met hun manager, Lennart Kempers, is overeengekomen dat ze dat maar liefst drie jaar blijven!”, zegt Kees blij. Hij benadrukt dat ze blij zijn met alle sponsoren. “We hebben er zo’n 180. Hele trouwe sponsoren. We zijn gelukkig in coronatijd geen sponsoren kwijtgeraakt en ook de Gemeente Tiel is nog steeds onze partner. We hebben er mooie sponsoren bij gekregen, ons budget is daardoor gelukkig gunstig. Uitzendorganisatie Europlus is nu ook een partner en we gaan dit jaar met een nieuwe bierbrouwer in zee, Heineken. “
Appelpop-familie
Het lukte niet alleen de sponsoren te behouden, ook vele vrijwilligers bleven of kwamen terug. “Gelukkig wel”, stelt Kees, “maar het is dit jaar wel wat moeilijker geweest vrijwilligers te verzamelen. Dat is niet alleen bij ons hoor, dat is een trent in heel Festival-land. Wij kunnen er nog wel wat vrijwilligers bij gebruiken, tijdens het festival hebben we straks wel 100.000 man over de vloer, verspreid over het weekend. We zijn nog altijd één grote Appelpop-familie. Mensen van boven de 18 kunnen zich melden om mee te helpen, als ze ook nog handig zijn dan is dat meegenomen want we doen alles echt zo veel mogelijk zelf, maar we hebben ook een aantal hele goede professionele partijen die als vrijwilliger meehelpen. Er is gelukkig veel expertise onder de vrijwilligers, mensen zijn er vaak al jaren bij betrokken.
Grote namen
Net als de andere leden van de appelpop-familie is Kees vanaf eind augustus tweeënhalve week nagenoeg dag en nacht met Appelpop bezig. “We beginnen al met opbouwen op 1 september, 9 en 10 september is het festival en an 11 tot en met 15 september gaan we afbreken. Daarna heb ik minimaal een week nodig om weer bij te komen.” Maar dan kunnen ze weer terugkijken op een huzarenstukje en hebben ze alweer Tielse geschiedenis geschreven. Dit jaar met grote namen als Suzanne en Freek, Di-rect, Guus Meeuwis en Davina Michelle. “Martijn Kuilenburg is ons bestuurslid programmering. Samen met de programmacommissie kijkt hij wat beschikbaar is, maar ook wat betaalbaar is natuurlijk. En wat belevingsdingen erbij. Wat is hip, wat is de trend?” Naast topacts heeft Appelpop ook altijd zogenaamde ‘upcomming’ artiesten zoals nu Antoon, Goldban en S10 van het songfestival. Maar er is ook altijd een lokale of regionale band of artiest, dit jaar Veleteen Rabbit, de drummer komt uit Culemborg en de overige bandleden uit Utrecht en omgeving. Ze zijn de winnaars van de Parel van de Betuwe 2022.
Tijden veranderen
Een festival is (tegenwoordig) niet (meer) compleet zonder uitgebreide catering “Je kunt niet meer volstaan met alleen een hamburger en frietjes”, stelt Kees. “We hebben nu ook een suikerspin, vegetarische happen, pizza’s met een bloemkoolbodem, iets Oosters, Churros, een cocktailbar en natuurlijk ook gewoon koffie. Wel heel trendy allemaal.” Intussen stromen de campings in de buurt van Tiel vol met festival-bezoekers. “Het mooie van Appelpop is dat iedereen welkom is, van 8 tot 88! Iedereen mag het terrein op en er ook weer af, we zijn al jaren inclusief en maken nooit verschil. We organiseren Appelpop met heel veel liefde en passie. De saamhorigheid is groot. Er is een gemoedelijke sfeer en dat is ook de uitstraling van ons terrein. Mensen verlaten ons festivalterrein met een smile en daar doen we het voor!”, besluit voorzitter Kees.
Reacties zijn gesloten.