Streekmarketingevent in Tiel

Regionaal Bureau Toerisme Rivierenland organiseerde vrijdag 25 september een event over streekmarketing. Eigenlijk zou dit al in het voorjaaar plaatsvinden maar werd afgelast door de lock- down. Ze zaten echter niet stil en namen hun activiteiten tijdens de coronoa-crisis in de presentatie mee.

Om er zeker van te zijn dat het evenement doorging koos het Regionaal Bureau voor Toerisme (kortweg RBT) voor corona-proof. In de buitenlucht op het parkeerterrein van restaurant de Betuwe in Tiel, zelfs voorbereid op de regenbui tegen het einde van de middag. Alle aanwezigen werden voorzien worden van een witte ‘Rivierenland-paraplu’ om zo het laatste stukje van de uitreiking van één van de toerisme-awards te kunnen volgen. Deze werd uitgereikt aan Ben van Ooijen van de Tuinen van Appeltern, door burgemeester Jan de Boer die zijn onderneming ‘een kanjer van een bedrijf’ noemde. De burgemeester is voorzitter speerpuntenberaad toerisme en recreatie. Aan het begin van het programma werd eveneens een toerisme-award uitgereikt. Voorzitter van de RBT en bestuurder van de provinciale stichting Toerisme Gelderland, Thomas Steenkamp, reikte een bijzondere award uit aan de nabestaanden van Jos van Gruijthuijzen, de in 2019 overleden oprichter van het horeca-bedrijf Moeke Mooren.

Vrachtwagens

RBT directeur Richard de Bruijn sprak vanaf een open vrachtwagentrailer, als podium gedecoreerd met lokale producten door ‘Bloem en Kool’. Voor hem was een horeca-plein gecreëerd door nog twee vrachtwagens, een foodtruck en een entree met kraampjes en koeien (kunststof). Samen met collega hij een presentatie over ‘vrijetijdseconomie’ in onze regio. Het toerisme in Rivierenland is enorm gegroeid. Er blijkt sprake van een toename van 62% in overnachtingen, waarvan overnachtingen in huisjes en parken met 156% steeg (!!) en hotelovernachtingen met 24%. Dagattracties inclusief musea groeiden met 13%, landwinkels met streekproducten zagen een verdubbeling van bezoekersaantallen. Landelijk daalden uitgaven per persoon per dag in toerisme (0,4%), in onze regio was een toename van 14%. Prachtige cijfers natuurlijk.

Provincie
Deels komt de groei door de corona-crisis. Veel mensen bleven in eigen land. Gedeputeerde van de provincie Peter van ’t Hoog vertelde in zijn toespraak dat hij zelf ook in Gelderland bleef en ieder fietsknooppunt in de regio ontdekte. Bij ons kwam 81% van de toeristen uit eigen land en mochten wij dit jaar ook 9% uit Belgie en 6% uit Duitsland verwelkomen. Wellicht dankzij campagnes van RBT zoals ‘Gelderland levert je mooie streken’ , ‘je voelt je thuis in…’, de bloesemcampagne en de kersencampagne, waarmee zij 1.6 miljoen belangstellenden bereikten terwijl zij rekenden op 750.000. Van’t Hoog blijkt verrast door de creativiteit en innovativiteit van vele Gelderse ondernemers. Hij presenteerde het pakket van steunmogelijkheden door de provincie.

Innovaties
Ook RBT steunde recent bedrijven, de toeristische sector werd immers hard getroffen. Dankzij de creativiteit van ondernemers valt het gelukkig nog mee voor veel ondernemers. Grote klappen vielen bij organisaties die werken met grote groepen. RBT helpt ook met inspiratie voor innovaties bij bestaande bedrijven, met name noemde De Bruin Heerlijkheid Eck en Wiel, de Streeckerij langs de A-15 (gaat er echt komen), de plannen voor drie of vier bungalowparken in de regio en de ontwikkeling van een waterbelevingspark nabij Ochten.
De Bruijn benadrukte dat streekproducten waardevol zijn. Daarvoor ontwikkelde RBT ‘Betuws Best’ het officiële keurmerk voor streekproducten uit de Betuwe, met inmiddels 40 partners. Zoiets gaat er ook komen voor de andere streken. Het is aantrekkelijk om toeristen hiermee iets meer te bieden dan alleen wandelen en fietsen. Er is niet alleen aandacht voor de appels, peren en kersen, de Betuwe heeft namelijk ook mooie wijngaarden met schitterende druiven.

Toekomst
Verder heeft RBT inmiddels een nieuw logo en werd op vrijdagmiddag het kenmerk ‘#BETUWE’ onthuld, door Rutger van Stappershoef, wethouder van gemeente West Betuwe. Bij de grote letters die een eye-catcher voor lokaal toerisme worden stelde hij dat ook samenwerken op bestuurlijk niveau essentieel is. Voor de nabije toekomst wil RBT de regio verder op de kaart zetten met meer aandacht voor de drie afzonderlijke streken (Bommelerwaard, Betuwe en het land van Maas & Waal). Alle merchandise die de afgelopen periode ontwikkeld is, kan men inmiddels kopen via de website van RBT. Het is aan te passen voor ieder dorp afzonderlijk. Alle informatieve en reclametools worden zo ontwikkeld dat zij voor de drie streken afzonderlijk bruikbaar zijn. Zij werken daarnaast ook aan een vrijwilligersbeleid, samen met locale grote evenementen, zoals appelpop, het corso, de bloesemtocht, Airborn en de vierdaagse.
Tenslotte komt er ook een glossy magazine voor de bewoners van onze regio. Het is een idee van Emjee Uitgeverij. Na rivierenland volgen de andere twee streken ook. Het is de bedoeling dat het een huis-aan-huis blad wordt. Voor bewoners, zij zijn immers ambassadeurs van de streek.

foto’s

Reacties zijn gesloten.

Geverifieerd door MonsterInsights