Streekproducten belangrijk en aantrekkelijk
Het is een nieuwe wind die over Nederland waait. Streekproducten zijn hot. In het Rivierengebied slaan producenten de handen ineen om hun producten vaker op het winkelschap te krijgen of op de menukaart in het restaurant. Maandag 20 mei toonden meer dan dertig producenten hun waar en konden wederverkopers en restaurateurs er kennis mee maken en vooral proeven.
Jolijn Zwart-van Kessel, de organisator van de Meet & Match bijeenkomst bij Mobipers in Zoelen, was maandag een tevreden vrouw. Meer dan dertig producenten van streekproducten lieten zien wat zij maakten en hoe het smaakte. Nou met die smaak zat het wel goed, die was prima en vaak verrassend. En de deelnemers bleken ook tevreden over dit kleinschalige evenement waarbij talrijke nieuwe contacten gelegd werden.
Streekproducten zijn producten die in de streek zelf gekweekt zijn. In het Rivierengebied gaat het onder meer om groente en fruit, fruitsappen, bijzondere jams, honing, walnotenolie, diverse vleessoorten, verse melk, kaas, bier, gedestilleerd, aardappelproducten, wijnen en meel.
Jolijn Zwart schets het belang van streekproducten. “Ik schat dat er in het Rivierengebied meer dan tweehonderd grotere en kleine bedrijven streekproducten maken en dat aantal groeit nog steeds. Voor sommige makers vormen streekproducten het hoofdbestaan, voor anderen is het een interessante bijverdienste en tegelijkertijd ook een hobby. Streekproducten worden steeds populairder bij de inwoners. Mensen willen weten wat ze eten en waar het vandaan komt. Bij kleinschalige bedrijven weet je dat. Het is bovendien milieuvriendelijk. De producten hebben geen verre reis gemaakt in koelschepen, met vliegtuigen of vrachtwagens. Dat bespaart energie en streekproducten zijn daardoor ook vaak verser. Doordat er weinig of geen tussenpersonen aan de streekproducten hoeven te verdienen, kunnen ze concurreren met producten van verre en kan de producent er toch nog een goede prijs voor maken. Vaak zijn ze ook net even anders dan de standaardproducten die je in de supermarkten ziet. Ook voor het toerisme is het aantrekkelijk. Toeristen vinden het leuk om streekproducten te kopen. je ziet steeds meer boerderijwinkels en stalletjes langs de weg. Maar ook ‘gewone’ winkels zetten tegenwoordig steeds vaker streekproducten op hun schappen. Je ziet ook dat in cadeauwinkels en toeristeninformatiepunten geschenkmanden en cadeaupakketten met streekproducten aangeboden worden.”
Ook het Regionaal Bureau voor Toerisme ziet het belang van streekproducten voor het toerisme en besteed er veel aandacht aan bij hun promotieactiviteiten.”
De provincie Gelderland en de Europese Unie steunen de ontwikkeling van de streekproductenbranche vanwege het belang voor de regionale economie. Zij subsidiëren Platteland Rivierenland. Platteland Rivierenland is een partnernetwerk dat ondernemers de mogelijkheid biedt via onderlinge contacten, cursussen en seminars hun sociale en ondernemerskennis te vergroten. Daartoe wordt ondermeer samengewerkt met Universiteit Wageningen. Andere doelen zijn de samenwerking tussen de verschillende landbouwsectoren bevorderen en ondernemers helpen bij het realiseren van hun plannen op het gebied van innovatie.
Jolijn Zwart: Deze bijeenkomst past goed bij onze doelen. Ondernemers leren elkaar kennen en doen kennis en ervaring op met het promoten van hun producten en de afzetmogelijkheden. Deze dag verwachten we vooral zakelijke wederverkopers. We gaan nog een soortgelijke bijeenkomst.
organiseren voor horecaondernemers. Ook in die branche groeit de belangstelling voor het gebruik van streekproducten enorm. Het is belangrijk dat die ondernemers meer zicht krijgen op het enorme aanbod.”
Gastvrouw en -heer van de ’meet en match bijeenkomst’ zijn Melissa en Rudolf Jan den Beer Poortugaal op het terrein van hun bedrijf Mobipers aan de Retzezijstraat in Zoelen. Zij zijn dertien jaar geleden begonnen om met een mobiele fruitpers op locatie appels en peren tot vruchtensap te persen. Nu hebben zij een ultramodern bedrijf in Zoelen waar vooral in de herfst uit het hele land fruittelers maar ook particulieren (een deel van) hun vruchten tot sap laten persen. In het hoogseizoen zijn 100 klanten op één dag geen uitzondering. Rudolf laat tijdens de bijeenkomst zien hoe walnoten gekraakt worden om vervolgens in de speciale notenpersmachine omgezet te worden in een dikke straal walnotenolie.
We waren verbaasd over de veelheid van producten, de creatieve hapjes en de prettige gemoedelijke sfeer. En natuurlijk was het proeven van al dat zoetige en hartige lekkers, vaak ook nog gecombineerd ook niet te versmaden. Je proefde ook het enthousiasme, de zorg en de liefde waarmee deze producten gemaakt worden.
Reacties zijn gesloten.