Maquettes van corsowagens beloven een prachtig Fruitcorso

Maar liefst 350 wagenbouwers kwamen zaterdag 5 april naar het gebouw van de T.K.V. om elkaar hun ontwerpen voor het Fruitcorso te tonen. De clubs hadden veel werk gemaakt van de getoonde schaalmodellen. Het overkoepelende corsobestuur, de Stichting 4-Stromenland had gezorgd voor een fraai aangeklede zaal met informatie over het nieuwe parcours, de indeling van de Waalkade en afbeeldingen van de mozaïeken, die ook dit jaar weer de gracht zullen sieren. De avond was uitstekend georganiseerd en de corsoclubs straalden van enthousiasme. Het beloofd dit jaar weer een prachtige stoet te worden.

Fotoalbums onder de tekst

Prachtige wagens, met veel afwisseling

Dit jaar doen er op 27 en 28 september een record aantal wagens mee, 12 grote en 9 jeugdwagens. Verder zijn er langs de stadsgracht 18 mozaïeken te zien. Tiel heeft drie corsoverenigingen: De corsoverenigingen Drumpt, Passewaaij en Tiel. Elke vereniging komt met een grote en een jeugdwagens. Om de corsoverenigingen aan te moedigen om mooie schaalmodellen van de wagens en mozaïeken te presenteren, organiseerde het Corsobestuur een stemming onder de aanwezigen voor de mooiste maquette in de drie categorieën. Corsovereniging Passewaaij kreeg de meeste stemmen in de categorie grote wagens, de jeugdwagen van corsovereniging Tiel had volgens de stemmers de mooiste maquette gemaakt in de categorie jeugdwagens, terwijl de Tielse hondensportvereniging hun mozaïek het beste verbeeld had. Over enkele weken zijn de maquettes in de binnenstad van Tiel te zien.

De presentatie op 5 april begon met een kunstig gemaakte introductiefilm met een terugblik op hoogtepunten van de laatste jaren. Voorzitter Martin Hommerson opende de avond met een welkomstwoord en praatte de aanwezigen bij over het nieuwe parcoursen het tentoonstellingsterrein. Hij was blij met de steun van de verenigingen voor de gemaakte keuzes. “De gemeente Tiel, zo vertelde hij, “ is een belangrijke financier en helpt op verlei wijze om het corso te laten slagen. De gemeente vindt het belangrijk dat het Corso toekomst bestendig blijft. Dat is belangrijk voor Tiel en de hele regio. Niet alleen voor de promotie van stad en streek, maar ook voor de maatschappelijke waarde van het evenement. Tiel hecht veel waarde aan het duurzame behoud van het corso voor de regio. Daarom heeft de gemeente een gespecialiseerd bureau opdracht gegeven om de toekomstbestendigheid van het corso te laten onderzoeken. De resultaten van dit onderzoek worden over enkele maanden verwacht. De Tielse wethouder Dave Verbeek, die onder meer evenementen in zijn portefeuille heeft, dankte de aanwezige ontwerpers en bouwers voor hun tomeloze inzet. “Zonder jullie… geen corso”, concludeerde hij. iedere corsovereniging had op verzoek van het corsobestuur voor iedere wagen waarmee ze dit jaar meedoen een kort introductiefilmpje gemaakt. Die waren heef verschillend maar steeds verrassend. Na het filmpje lichten de ontwerpers de keuze van hun motief toe en vertelden wat over de bouw en verdere bijzonderheden zoals theater op of rond de wagen en technische hoogstandjes. Dat gebeurde in de vorm van korte gesprekjes met de welbespraakte en in corsokringen bekende Martijn van Eck. Het hele programma was in de hele zaal goed te volgen door de real-time videoweergave op een groot scherm.

Martijn zal dit jaar samen met Jochum van Gelder ook het commentaar tijdens de rondrit verzorgen.

Grote verandering: Corso aan de Waal

De mozaïeken blijven ook dit jaar de gracht sieren, maar het corso en de tentoonstelling van de wagens zal dit jaar op de Waalkade plaatsvinden. Voorzitter Martin Hommerson heeft er geen moeite mee: “We hadden uiteindelijk dit jaar nog van het oude vertrouwde parcours gebruik kunnen maken. Nadat het er eerder op leek, dat dit niet zou kunnen. Het bestuur is vorig jaar voortvarend aan de slag gegaan met de voorbereiding van een nieuw parcours en in augustus vorig jaar was bijna alles wat met de parcourskeuze en tentoonstellingsruimte te maken al nagenoeg rond. Het was schrikken dat we moesten verhuizen, maar achteraf zijn we er best blij met de veranderingen. Voor de opbouw van hoge delen van sommige wagens en het samenstellen van de stoet heb je een brede weg van minstens een kilometer nodig. Vorig jaar konden we daarvoor al niet meer op het veilingterrein en de spoorstraat terecht en moesten we uitwijken naar het doodlopende stuk van de Papesteeg. Dat gaf grote technische problemen. Die hebben we nu niet meer en we kunnen de opbouw- en opstelplek afsluiten voor nieuwsgierigen. Dat is ook veel veiliger. Fijn is ook dat het nieuwe parcours langer is dan het oude. Het loop door de historische binnenstad en is een stuk groener dan het oude parcours. Ook de clubs konden zich, nadat ze geïnformeerd waren over ons besluit, daarin vinden. Voor de bestuursleden en werkgroepen vergde de verandering veel tijd, energie en creativiteit. Alle draaiboeken konden de prullenbak in. Ik zie vanavond een ontzettend enthousiasme om van de editie 2025 een succes te maken.“

George Brand, lid van het bestuur van 4-Stromenland, leverde samen met anderen een belangrijke bijdrage aan de opzet en uitvoering van de presentatie avond. George is nauw betrokken bij de veranderingen en heeft er veel tijd in gestoken. Hij vertelt over de veranderingen en het programma van het corsoweekeinde. “Een belangrijke verandering is dat de corsoweek een week later gehouden wordt. Appelpop heeft meer dan een week nodig om alles op de Waalkade af te breken en het terrein weer netjes op te leveren. Dat maakte die verschuiving noodzakelijk. Onderzoek leerde dat een week later de temperatuur gemiddeld een graad lager kan zijn. De regenkansen blijven gelijk. Om de wagenbouwers voldoende tijd te geven om in alle rust de verlichting voor het Fruitcorso By Night aan te brengen, hebben we de expositie van de wagens op zaterdagavond laten vervallen. Het muziekoptreden voorafgaande aan het avondcorso was vorig jaar een groot succes en zorgde voor een volle tribune. Ook dit jaar is er voor het avondcorso een aantrekkelijk muzikaal voorprogramma van ongeveer een uur.

Op zondag, de expositie dag, zal het bruisen op de Waalkade. Een reuzenrad zal de bezoekers niet alleen een prachtig uitzicht over Tiel en de Waal bieden, maar ook de gelegenheid om van grote hoogte de corsowagens in een ander perspectief te zien. Verder zijn er enkele andere nostalgische kermisattracties, zorgt het bekende foodtruckfestival op de Waalkade voor de inwendige mens. Koks bieden een proeverij aan en er is een markt van streekproducten. Ook op zondag zijn er op het festivalterrein regelmatig optredens.

Tijdens Tiel Toont op 6 juli zullen de maquettes te zien zijn in een winkelpand in de Tielse Binnenstad.

Fotoalbum 1 diversen:

daaronder fotoalbum 2 met alle ontwerpen en alle deelnemers / ontwerpen

 

Fotoalbum 2 ontwerpen:

Overzicht deelnemers:

Jeugdwagen Tiel: Mijntje het mijnkonijn
. Ontwerp door Pim en Michael Petersen


Jeugdwagen Drumpt: Nachtmerrie
. Ontwerp: Arnoud Bouknegt


Jeugdwagen Passewaaij: Niet scrollen maar bewegen
. Ontwerp: Des’ree Verwey en Tess Verweij
.

Jeugdwagen Kerk Avezaath: Vlinderroute
. Ontwerp: Cindy en Jolanda van Asch
.

Jeugdwagen Maurik: Haaibaaifeestje
. Ontwerp: Joëlla Lacobs en Leroy van de Berg
.

Jeugdwagen Buren: Omgekeerde wereld
. Ontwerp: Mats Klein
.

Jeugdwagen Zoelen: Snoepfruit
. Ontwerp: Naomi Stap
.

Jeugdwagen Geldermalsen: Samenwerk maakt sterk/ 
Ontwerp: Ida Verweij, Kamila Blanik en Anke Verweij
.

Jeugdwagen Varik: Ruimterace. 
Ontwerp: Roan Wagenaar
.

Corsowagen Culemborg: Luchtspiegeling
. Ontwerp: Pieter Meeuwissen en Gonda van der Linden
.

Corsowagen Echteld: Mevrouw Zoet en Madam Zuur. 
Ontwerp: Jelle Verkerk, Henco van Doorn en Theresa en Lily van Lavieren
.

Corsowagen West Maas & Waal: Tierelantijnen
. Ontwerp: Paul Zwaan
.

Corsowagen Geldermalsen: Opa Vertelt
. Ontwerp: Alex en Merel Vos.

Corsowagen Varik: Doemaraaris. 
Ontwerp: Daniël Scheurwater
.

Corsowagen Buurmalsen/Tricht: Streetart
. Ontwerp: Linda Amory van Buren en Aron van der Heyden
.

Corsowagen Maurik: Love, peace en hapiness
. Ontwerp: Astrid van Dam
.

Corsowagen Buren: Vogelvrij
. Ontwerp: Dennis Voorendt en Jochem Schoots
.

Corsowagen Zoelen: Opwecking
. Ontwerp: Jary van Winssen
.

Corsowagen Passewaaij: Dionysos. 
Ontwerp: Maxim van Rijn
.

Corsowagen Tiel: Humanitree
. Ontwerp: Paulien van Mourik en Rachelle van Nijkerk
.

Corsowagen Drumpt: Amsterdamse Uitjes. 
Ontwerp: Thom Roodenburg
.

Reacties zijn gesloten.

Geverifieerd door MonsterInsights