Binnenstad is nu grotendeels autoluw
Vanaf maandag 6 januari is de binnenstad van Tiel autoluw. Wethouder Frank Groen liet samen met Margriet van Heesch, de voorzitter van Hart van Tiel, even over twaalven de bollard, een inzinkbare paal, op de hoek Westluidense – Agnietenstraat omhoog komen. Tijdens die openingshandeling bleek dat er nog best veel verkeer van de nu deels afgesloten wegen gebruik maakt. Ondanks de verschillende publicaties blijkt dat verschillende automobilisten nog niet op de hoogte zijn van de ingrijpende maatregel of er gewoon niet aan denken en op de automatische piloot de binnenstad proberen in te rijden.
Fotoalbum onder de tekst
Gedetailleerde informatie over de afsluiting
Welke straten worden afgesloten?
Dat zijn de Huf van Burenstraat / Waalstraat, Westluidensestraat, Damstraat, Vleesstraat, Gasthuisstraat, Hoogeinde, Koornmarkt, Ambtmanstraat, Sint Agnietenstraat en Tolhuiswal. De Huf van Burenstraat, de Westluidensestraat tot aan Tolhuisstraat, Tolhuiswal en de Agnietenstraat blijven van maandag tot en met zaterdag tot 17.00 toegankelijk voor autoverkeer. Dat is gedaan om met name de winkeliers in de Westluidensestraat zoals bakkerij van Ooijen tijdens de belangrijkste openingstijden per auto bereikbaar te houden. Voor de overige straten gaan de inzinkbare palen vanaf 12.00 uur omhoog. Op zondag is alles afgesloten.
Ontheffingen
Bewoners en bedrijven met een parkeervergunning voor de binnenstad krijgen een ontheffing. Die ontheffing geldt ook voor bewoners en ondernemers die op eigen terrein een parkeerplek hebben. Ook zorgverleners met een parkeervergunning voor de binnenstad krijgen ontheffing. Vrijstelling geldt ook voor patiënten van zorgverleners, die hun praktijk in de binnenstad uitoefenen. Verder zijn vrijgesteld mantelzorgers van bewoners met een WMO-indicatie of met een speciale verklaring van een medisch specialist waaruit blijkt dat zij aangewezen zijn op mantelzorg. Ook pakket- en andere bezorgdiensten, houders van een Europese gehandicaptenparkeerkaart en taxibedrijven inclusief WMO-cliënten vervoerder Versis kunnen een ontheffing aanvragen. Uiteraard zijn ook nood- en hulpdiensten en auto’s van nutsbedrijven of waardetransporten ontheven. Alle ontheffinghouders krijgen toegang op basis van een geregistreerd kenteken. De meeste groepen die voor ontheffing in aanmerking komen zijn door de gemeente geïnformeerd. Hebt u deze informatie niet ontvangen omdat u nog niet bekend bent bij de gemeente als persoon of bedrijf dat een ontheffing kan krijgen? Kijk dan op de website van de gemeente Tiel. Daar vindt u hoe u per email een ontheffing kunt aanvragen en welke informatie u daarbij moet verstrekken.
Kosten
Aan een ontheffing om het autoluwe deel van de binnenstad tijdens de venstertijden in te rijden zijn voor veel van de genoemde groepen kosten verbonden. Deze zijn afhankelijk van de tijdsduur van de ontheffing en bedragen in 2025 21,20 euro per week, 40,20 per maand 80,40 per kwartaal en 120,20 euro voor het hele jaar.
Bent u als belanghebbende het niet eens met een van de nieuwe regels rond de autoluwe binnenstad, dan kunt u contact opnemen met de gemeente via autoluwebinnenstad@tiel.nl. Worden uw bezwaren niet weggenomen en blijft u het oneens, dat kunt u een beroepschrift indienen bij de afdeling bestuursrecht van de Rechtbank Gelderland. Ook daarover vindt u meer informatie op genoemde site van de gemeente.
Besluit autoluwe binnenstad niet zo maar genomen
Het besluit om de binnenstad autoluw te maken sluit aan bij de wens van veel Tielenaren en hangt nauw samen met het opknappen en aantrekkelijker maken van het centrum. Al voordat er sprake was van de noodzakelijke rioolverbetering en het benutten van deze megaoperatie voor het aantrekkelijker maken van de binnenstad, plaatste Peter Elferink , raadslid van ProTiel de afsluiting op de raadsagenda. Elferink schetste een wandeling door het centrum en constateerde dat de binnenstad voor wandelaars en fietsers onaantrekkelijk en onveilig was. Het idee van een autoluwe binnenstad, werd kort daarna meegenomen als onderdeel van het aantrekkelijker en groener maken van de binnenstad. Dat bleek veel voeten in de aarde te hebben. Individuele en groepen ondernemers en bewoners voelden zich in hun belangen geraakt. Daarbij speelde naast de beperkte toegankelijkheid ook dat er door de herinrichting een aantal parkeerplaatsen uit het centrum zouden verdwijnen. Veel overleg en aanpassing van de spelregels zorgden ervoor dat zich bij de direct belanghebbenden een meerderheid aftekende. Toch blijft het spannend hoe bezoekersstromen zich gaan ontwikkelen. Wethouder Groen constateerde bij de opening dat er een breed draagvlak is voor een autoluwe binnenstad. Binnenstadmanager Gert-Jan van Ingen wijst er op dat het met het verdwijnen van parkeerplaatsen voor bezoekers van de binnenstad wel meevalt. ”Die werden ook overdag voor een belangrijk deel gebruikt door ondernemers en aanwonenden en was er voor bezoekers nauwelijks plaats.” Margriet van Heesch vindt het allemaal nog best spannend. De praktijk moet laten zien dat ook de ondernemers in de nu nieuw afgesloten straten hun klanten behouden. Zelf denkt ze dat het aantrekkelijk worden van de winkel- en omliggende straten het bezoek van de binnenstad aantrekkelijker maakt voor bezoekers. Wellicht zorgt het opknappen van de aanloopwegen van af het cultuurcentrum en de parkeergarage er voor dat de parkeergarage nu beter benut wordt. Het is verbazend dat nog steeds veel Tielenaren de parkeergarage mijden, terwijl je er voor hetzelfde tarief als de openluchtparkeerplaatsen daar je auto veilig, droog en op ruime plaatsen kunt parkeren.
Probleem blijft nog even de leegstand in het centrum. De hoofdwinkelstraten komen binnenkort aan de beurt voor de rioolvervanging en de geplande herinrichting. In die periode zal het weinig aantrekkelijk zijn voor nieuwe ondernemers om zich in het centrum te vestigen. Maar daarna is de hoop dat ondernemers ontdekken dat Tiel met een aantrekkelijke binnenstad, veel voorzieningen en een groeiend aantal inwoners wel aantrekkelijk is om zich er te vestigen.
Reacties zijn gesloten.