Al lang is er in Tiel bij inwoners en de gemeenteraad kritiek op de wijze waarop Avri op onderdelen functioneert. Dat moet beter voordat kostbare en risicovolle nieuwe wegen worden ingeslagen. Bij de besluitvorming moet niet langer de meeste stemmen maar de meest passende oplossing per gemeente leidend zijn. De gemeenteraden moeten meer mogelijkheden krijgen om de ontwikkelingsrichting bij Avri te bepalen en meer directe invloed en zeggenschap krijgen. Bij nieuw beleid moet vooraf duidelijk zijn wat het gaat kosten en wat de gevolgen zijn voor de hoogte van de afvalstoffenheffing. Dat en meer staat in een conceptzienswijze die het college in opdracht van de raad heeft opgesteld en binnenkort in de gemeenteraad behandeld wordt.
Tiel verschilt ten opzichte van de meeste andere bij de Avri aangesloten gemeenten door de afwijkende bevolkingsopbouw, de aanwezigheid van veel hoogbouw, het stedelijk karakter en de bevolkingsdichtheid. Daardoor voorzag de gemeenteraad en de toenmalige wethouder Verspuij destijds grote problemen bij het plan om inwoners tegen betaling per storting het restafval naar ondergrondse containers te laten brengen. Tiel was met een tweede gemeente voor minder scheiden aan de bron maar voor nascheiding. De meerderheid van het bestuur besloot echter dat er op een uniforme wijze afval verzameld moest worden en koos het systeem dat we nu hebben. Het gevolg was dat – niet alleen in Tiel overigens – teveel inwoners niet apart willen betalen per vuilniszakje en dit in sommige wijken massaal naast de container plaatsen. Anderen dumpen dit in de openbare ruimte. Avri blijkt onvoldoende in staat om dit afval tijdig te verzamelen en in het weekeinde raken containers vaak vol en kunnen inwoners hun afval niet kwijt.
Meer pijnpunten
Avri voert in opdracht van en voor de gemeenten diensten uit en de gemeenten zijn verantwoordelijk voor de tastbare maar ook financiële resultaten. Dan is het logisch dat het hoogste bestuursorgaan van de gemeente ook zeggenschap heeft over alle belangrijke zaken die binnen de organisatie spelen. Dat is nu te weinig het geval. Er is ongenoegen over het besluit om op Medel voor vele miljoenen grond te kopen voor niet alleen een grotere stortplaats maar ook over de plannen voor een circulair afvalcentrum. In dat centrum is behoorlijk wat voorbereidingstijd en geld gestoken zonder dat de gemeenten zich konden uitspreken over de prioriteit en wenselijkheid hiervan en over samenwerkingsplannen met een derde partij. Tiel mist ook bij nieuwe plannen een nauwkeurige begroting van de kosten en wat de gevolgen zijn voor de afvalstoffenheffing. De gemeente vreest dat dit plan heel veel geld gaat kosten en weinig oplevert. Eerst de basis, dat is de afvalinzameling op orde maken, voordat we nieuwe activiteiten ontwikkelen, vindt de gemeente. Bij nieuwe activiteiten moet bovendien vooraf duidelijk zijn dat de raden instemmen met deze ontwikkelingsrichting. Bij belangrijke besluiten moet volgens de Tielse zienswijze niet een meerderheid van stemmen in het bestuur beslissen maar moet via goed overleg tot een voor iedere gemeente meest passende oplossing gekomen worden.
Beheer en onderhoud openbare ruimte en toezicht en handhaving terug naar Tiel?
Wegens grote onvrede over het functioneren en de hoge kosten van het beheer van de openbare ruimte door de gemeente zelf is deze gemeentelijke taak al weer jaren geleden aan Avri overgedragen. In de loop der jaren is het aanvankelijk enthousiasme over de uitvoering door Avri behoorlijk geluwd. Hoewel gezegd moet worden dat er met name dit jaar wel aanzienlijke verbeteringen geconstateerd zijn.
Ook de toenmalige stadswachtenorganisatie is enkele jaren geleden aan Avri overgedragen. In Tiel functioneerde de stadswachten meer als een werkgelegenheidsproject dan als een doelmatige goed georganiseerde organisatie, die delen van de toezicht en handhavingswerkzaamheden van de politie overneemt. Die overdracht naar Avri heeft goed gewerkt. Boa’s zijn een onmisbaar onderdeel van de veiligheidsorganisatie geworden. Niettemin wordt op dit moment, onderzocht of Tiel deze taken niet beter direct zelf kan aansturen. En de Boa’s weer bij de gemeente kan onderbrengen. Daarbij speelt en rol dat de openbare orde en veiligheid in Tiel veel meer aandacht krijgen dan voorheen.
Over het Integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) en Toezicht en Handhaving is nog niets besloten. Wel lopen er onderzoeken naar wat voor de gemeente Tiel de beste organisatievorm is voor deze werkzaamheden.
De brief sluit af met een pleidooi dat Avri zich vooral bezig moet houden met zijn kerntaak en nog geen nieuwe wegen inslaat voordat duidelijk is wat de financiële risico’s zijn voor de gemeenten en de afvalstoffenheffing. Over de ontwikkeling van de hoogte van die bijdrage maakt de raad zich zorgen. De huidige plannen zijn onvoldoende financieel onderbouwd en gaan gepaard met enorme investeringen en risico’s. Het gemeentebestuur wil daarom dat Avri pas op de plaats maakt en zich niet stort in financiële avonturen waarbij de financiële risico’s voor inwoners en de gemeenten zijn.
Reacties zijn gesloten.