Wandelen langs de Dode Linge en door de Elzenpasch, een mooie groene wandeling van ruim 6 kilometer

In Tiel heb je veel mooie plekjes waar cultuur-historie, fraai groen en mooie uitzichten met elkaar concurreren. Een mooi voorbeeld is de Hanzeroute, een wandeling die al die plekjes aan een rijgt. Veel Tielenaren weten ook de Waaldijk aan weerszijden van het centrum te vinden voor een aantrekkelijke wandeling. Zeker nu deze versterkt en nieuw ingericht weer opengesteld zijn vormt deze dijk de tribune van de stad. Ook wandelingen door het Vuadabos in Passewaaij en langs het Inundatiekanaal zijn in trek.

Een groene wandeling in Tiel Noord

Minder bekend is dat je in Tiel-Noord een verrassend mooie wandeling kunt maken langs de Dode Linge, de A15 en door het kleine park De Elzenpasch. In dit artikel beschrijven we de route die ruim zes kilometer lang is en laten we u alvast genieten van wat foto’s in een album onder de tekst.

Routebeschrijving:

De route begint bij de spoorwegovergang bij de Lingedijk. Vanuit het centrum van Tiel gezien, loopt u de spoorwegovergang over en neem direct daarna het wandelpad langs het spoor. Na ongeveer een tachtig meter dwingt het pad u naar links en loopt u langs de Dode Linge.

De dode Linge was vroeger het begin van de Linge. Het riviertje werd vanuit de Waal gevoed. Na de aansluiting van een Wetering die begon bij Doornenburg op de Linge bij Zoelen, werd het stuk van de Linge dat door Tiel stroomde een dode tak. Die tak is er nog steeds en wordt nu gevoed vanuit de stadsgracht bij de splitsing Voor de Kijkuit en de Konijnenwal. Daar is het nu een smal slootje maar eenmaal over de spoorweg wordt het vroegere bevaarbare riviertje al snel een brede met fraai groen omzoomde watergang met vijverachtige gedeelten.

Blijf Het pad volgen met de Dode Linge steeds aan uw rechterzijde. U steekt (let op het verkeer) de Laan van Westroijen over en volgt het riviertje ook wanneer het naar links afbuigt. Na enkele honderden meters wordt u gedwongen het riviertje te verlaten en komt u uit in een woonbuurt (De Schouw.)

Ga even naar rechts dan links (De Pleijt) en vervolg de asfaltweg naar rechts. Op de eerstvolgende kruising met de Sportparklaan (naambordje ontbreekt) gaat u rechtsaf en loopt naar de plek waar de Rivierenlandlaan over de A 15 heen gaat. Vlak hiervoor gaat u rechts door een openstaand hek en neemt u voor het geluidsscherm van de A15 het smalle paadje naar links onder de Rivierenlandlaan door. Dat paadje wordt al snel breder. U blijft ruim een kilometer langs de snelweg wandelen. U passeert het bijna door het groen onzichtbare kampement van een stadsnomade de Tielse Hondenman die hier al 1,5 jaar met zijn honden woont en verderop een recreatie en sportveldje voor omwonenden. Dit is een mooie pauzeplek. Kort hierna ziet u links een met gaas bespannen afrastering. U volgt deze omheining naar links en loop door een openstaand hek. U komt uit op Groenedijk-Zuid. U blijft rechtdoor lopen wanneer deze weg de Lingeweg wordt. Kort na de volgende straat rechts (Culemborgse Grintweg) gaat u linksaf De Moespot in. Wandel dit lommerrijke fiets- en wandelpad helemaal uit. Steek de Rivierenlandlaan voorzichtig over. Doe dit ook met de Burgemeester Meslaan aan het einde van de Moespot en loop een paar meter naar links en loop rechts De Elzenpasch in. Bij de driesprong gaat u een stukje naar rechts en volg het wandelpaadje bij het informatiebord links over de geschiedenis van de Elzenpasch en het opknappen van het park.

Het park de Elzenpasch beslaat ongeveer een vierkante kilometer. Het is een rijk natuurgebied, waar waarnemers honderden verschillende planten, bomen, insecten, vogels, vissen en andere dieren ontdekten. Het park was onderdeel van het vroegere landgoed De Elzenpasch. Dat bestond naast het park uit de verdwenen villa de Elzenpasch, een koetshuis, Hofstede de Nes, het statige boerenhuis De Gouden wagen en een aantal hectaren landbouwgrond. In 1967 verwoestte een grote brand het landhuis. In 1969 kocht de gemeente de resterende grond, ongeveer 10 hectare groot, voor woningbouw met de afspraak om het parkgedeelte in zijn oorspronkelijke opzet te handhaven. Voor de complete en rijke geschiedenis van het landgoed verwijzen we u naar het artikel op https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Elzenpasch

Na het bruggetje houdt u rechts aan. Bij de volgende splitsing bij eenzelfde informatiebord volgt u de linkertak. Na een volgend bruggetje gaat u opnieuw links U wandelt tussen twee sloten en langs achtertuinen van de villabuurt De Nes. Neem vlak voor de plek waar het pad rommelig wordt het bruggetje naar rechts. U komt uit aan de voorkant van de woningen en volg de weg naar links. Wanneer de weg naar rechts draait blijft u rechtdoor wandelen. U loopt dan via een betegeld wandelpad naar het zwembad. Daar kiest u het onverharde wandelpad naar rechts. U komt uit op de Groenendaallaan en sla linksaf. Kies voor het sportpark van voetbalvereniging Theole de Oranjelaan naar rechts. Vervolgens de eerste weg links (Prinses Marijkelaan) en aan het einde hiervan slaat u rechts af (Lingedijk) Na 200 meter bent u weer bij het beginpunt van de route.

Wij wensen u een fijne wandeling!