Bezoekertallen Appelpop en Corso giswerk
Door Walter Post op vrijdag 4 september 2015, geplaatst in Nieuws. Appelpop 2014
TIEL Voorzitter Rian Verwoert van de stichting 4Stromenland claimt steevast meer dan 100.000 bezoekers voor het Fruitcorso. Appelpop doet al niet minder: volgens voorzitter Kees van Keulen van stichting Muziekstad Tiel vorig jaar 160.000 man. Maar klopt dat wel of is het opgeklopt? Deskundige Maarten van Rijn van de Nationale Hogeschool voor Toerisme in Breda stelt: puur giswerk, ga maar uit van 60 procent van die getallen.
De politie telt bezoekersaantallen niet meer, organisatoren moeten dat zelf doen. Vorig jaar deed Appelpop dat al, bij de entrees. Op basis daarvan worden veiligheidsplannen opgesteld. In die zin lijkt Appelpop zichzelf in de vingers te hebben gesneden: de gemeente staat niet meer dan 40.000 bezoekers tegelijk toe op het terrein aan de Waalkade. En de uitsmijter Kensington ging naar een ander tijdstip: teveel mensen die het terrein verlaten vergroot de kans op verstoppingen in de binnenstad en op de uitvalswegen.
Maarten van Rijn onderzoekt als docent Evenementenlogistiek aan de Bredase hogeschool bezoekeraantallen van grote evenementen al jaren. Hij denkt dat grote aantallen bezoekers alleen vanwege sponsors worden gemeld. “Ik denk dat de economische belangen groot zijn. Het is mooi als je je sponsors grote aantallen bezoekers kunt voorhouden. Het werkelijke aantal bezoekers is meestal rond de 60 procent van wat de organisator meldt”, vertelde hij RTV Rijnmond.
Kun je de aantallen wel juist vaststellen, is de vraag dus. Dat kan, zegt Van Rijn. Je kunt het telefoonverkeer ter plekke meten, de omzet van de bierbrouwer op het festival (Grolsch op Appelpop), tellen aan de hand van dronefoto’s of de entree van camera’s en een geautomatiseerd telsyteem voorzien. Maar Kees van Keulen vertelt nagenoeg niets over de bieromzet, een van de kurken waarop het gratis festival drijft. Die inkomsten blijven geheim. Het Fruitcorso komt tot zijn 100.000 bezoekers door er alles bij op te tellen: ook de bezoekers aan de tentoonstelling van de praalwagens, en de laatste jaren de braderie van KTSM die er op de zondag aan vast zit. Maar wie de afnemende aantallen mensen langs de route ziet, heeft gelijk wanneer hij daaraan gaat twijfelen.
Kennelijk is het bij evenementen als deze, die worden opgezet en uitgevoerd door liefhebbers, vaak zo dat een groot bezoekeraantal wordt gezien als waardering voor de inspanningen. Zowel Appelpop als Fruitcorso claimen, kijk er de websites maar op na, de grootste evenementen in Gelderland te zijn. Op de Vierdaagse na. De wandelaars worden geteld, maar de bezoekers aan de feesten in Nijmegen vallen weer onder het betere giswerk.
Maakt het nou veel uit? Dat zou kunnen, ware het niet dat Fruitcorso veelal wordt gesteund door lokale sponsors, Die doen het dus omdat ze vinden dat ze maatschappelijk iets betekenen door mee te helpen de begroting rond te krijgen. Voor Appelpop geldt dat de sponsors uit een wat bredere kring komen, al zijn de krant, de gemeente, de brouwer en de plaatselijke bank de grootste gevers. Allemaal mensen die het belang van zo’n jaarlijks feest zien en structureel steunen. Mooi. Maar dat gebeurt toch wel, dus waarom nu gefabuleerd over bezoekeraantallen? Nergens voor nodig, het is een beetje snoeven.
Reacties zijn gesloten.