Stichting Promotie Tiel gaat van start
Op vrijdag 6 september ging in het museum in Tiel de Stichting Promotie Tiel van start. Het doel van de stichting is Tiel te versterken door samenwerking in het belang van inwoners, werkgevers, werkenden en bezoekers.
Vrijdagmiddag kwamen tientallen mensen bij elkaar in het Flipje- en Streekmuseum. Directeur Jurriaan de Mol verwelkomde de aanwezigen. Die waren vanwege het grote aantal over twee zalen verdeeld, waarbij in één zaal de mensen via een beeldverbinding mee keken en luisterden. Als eerste echte spreker werd de voorzitter van de Stichting voorgesteld. Dat is Jan Pieter van Woerekom die in het bestuur de Ondernemers Coöperatie Tiel vertegenwoordigt. Hij vertelde dat na een lange voorbereiding twee weken eerder de stichtingsakte was getekend. Naast hijzelf en Jurriaan de Mol maken ook Margriet van Heesch (namens Hart van Tiel) en Carla Kreuk (als wethouder van de gemeente Tiel) deel uit van het stichtingsbestuur.
Carla Kreuk vertelde vervolgens dat de vorming van de stichting een uitvloeisel was van een drukbezochte brainstormavond die op 23 februari 2023 in Zinder plaats vond. Op die avond was het centrale thema “Hoe zetten we Tiel op de kaart?”. Uit die vraag kwamen diverse concrete ideeën voort. Een deel daarvan was gericht op bezoekers, een ander deel op huidige en toekomstige inwoners. Zij noemde Tiel een eigentijdse Hanzestad. Een stad met een rijke historie. Maar ook een stad die moet bruisen en voortdurend in beweging is. Als voorbeeld noemde ze het stadsgidsengilde, dat als idee uit die avond kwam en inmiddels nog eerder dan de stichting is gerealiseerd. De samenwerking om meer te bereiken moet niet alleen van ondernemers en gemeente komen, maar er moeten allerlei andere organisaties in betrokken worden.
Een intermezzo met muziek van Jacqueline Arts en Paul Vermeulen van Cultuurcentrum Zinder bracht even wat rust in de warme zaal. Daarna lichtte Jurriaan de Mol het marketingplan toe. Hoe bereik je de gestelde doelen? Hij noemde als sterke punten van Tiel, dat er lef is, maar dat de stad ook bloeiend en stoer is. Tiel is misschien niet zo’n lieflijke Hanzestad als de andere in Nederland, het is wat ruwer. De infrastructuur om allerlei groepen bezoekers te trekken, maar om ook nieuwe draagkrachtige bewoners te vinden, is volop aanwezig. Er is een schouwburg en een museum. Evenementen als Fruitcorso en Appelpop hebben een landelijke uitstraling.
Allerlei instanties en organisaties doen al veel voor stadspromotie. De Mol noemde het Bureau voor Toerisme, Hart van Tiel, Ondernemers Coöperatie Tiel, de Vereniging Oudheidkamer en de archeologische werkgroep BATO. Maar ook andere acties zijn welkom. Een duidelijke wens is om ook riviercruises naar Tiel te lokken. Een vertegenwoordigster van het in december te organiseren Dickens Festijn was in kostuum aanwezig om ook dit feest te laten zien.
Met trots presenteerde Jurriaan de Mol de nieuwe website die sinds deze vrijdag in de lucht is: www.visittiel.nl .
Waar nu nog nieuwe bewoners een simpele witte envelop met wat cadeaubonnen krijgen, wordt er in de toekomst een ‘Welkom in Tiel’-box bezorgd met allerlei informatie en Tielse producten. Verder komen er op meerdere plaatsen in Tiel QR-codes met informatie, horecazaken kunnen displayboxen met folders plaatsen en mensen die iets bijzonders voor de stad doen, kunnen een ‘toffe peer award’ verdienen.
Margriet van Heesch riep vervolgens een aantal mensen uit met name de Tielse horeca op het podium. Zij kregen als eerste Tiel-ambassadeurs een displaybox. Daarna kregen alle aanwezigen een sjerp met ‘Ambassadeur visittiel.nl’, waarbij Margriet de wens uitte dat zij weer anderen voor zo’n rol enthousiast zullen maken.
Stadsdichter Sven Ariaans bracht nog het ‘Verhaal van het oude Theole’ ten gehore en tenslotte brachten alle aanwezigen een toost uit op de toekomst van de nieuwe stichting.
fotoalbum:
Reacties zijn gesloten.