Oude Bekenden 36: Hanny, het verdriet van het levenslied

Hanny Lonis is en was een bekende zangeres, tegenwoordig hoor je haar niet meer zo vaak op de radio. Of het is met een van haar twee levenslied-klassiekers, het heldere ‘Mario’ uit 1972, en het al even duidelijke ‘Maar vanavond heb ik hoofdpijn’ uit 1991. Beide nummers zijn van Pierre Kartner.

De in Amsterdam in 1956 geboren en in Alkmaar opgegroeide zangeres woont al lang in de Betuwe. Met een van haar partners een tijdje in Maurik en in Tiel, verder onder meer aan de Waterstraat, de Lingeweg en de Hennepe. Nu is ze, blijkens de site van een boekingskantoor dat haar niet meer vertegenwoordigt (haar agenda is gesloten, zoals ze het zelf zegt), te vinden aan de Händelstraat.

Haar carrière begon in 1972, toen ze met de immens populaire, maar door zangeres Corrie Konings verlaten groep De Rekels haar debuut maakte. Meteen was het raak: haar stem kwam niet alleen goed door op de radio, het schlagergenre kreeg er een nieuwe stem bij, die weerklank vond bij de liefhebbers van dit genre. Het was de nederklassieker ‘Mario’, werkelijk een smartelijke parel. Maar vijf jaar na dit succes is ze moeder, en dat is niet te combineren met een leven van onderweg zijn en voortdurend optreden. Ze neemt afscheid van de Rekels, die haar overigens elf jaar later weer vragen met hen muziek op te nemen.

Wie haar discografie bekijkt, ziet de titels van de liedjes veranderen van het genre lief en leed naar de wat vrijpostiger uithoek van het genre. Ze leidt een wat onstuimig persoonlijk leven, zo blijkt uit de roddelbladen uit die periode. De titels liegen er niet om, ‘Liefde is Lekker’, ‘Seks, mannen en geld’, ‘Mijn Kijkdoos’ en ‘Ik ben je vrouw en geen slavin’ spreken boekdelen. Maar die dubbelzinnigheden beginnen haar de keel uit te hangen en ze breekt met de liedjessmid uit Elst.

Ze wordt in 1993 door omroep Veronica aangemerkt als de meest populaire zangeres in haar genre. Ze doet zo’n 35 optredens per maand en dat eist zijn tol van haar stembanden. Rust is nodig, en een herbezinning op haar loopbaan. Ze komt uiteindelijk in contact met Emile Hartman, de Arnhemmer Emile Hartkamp die Frans Bauer aan zijn hits hielp. Maar hij kan haar niet helpen, men is kennelijk een andere Hanny gewend. Ook in haar persoonlijk leven gaat het moeilijk, verdriet is haar deel.

Tegenwoordig is ze flink actief op de sociale media, ze heeft over allerlei zaken een uitgesproken mening en ook dat is, net als bij haar muziek, een kwestie van wat je leuk vindt.

Reacties zijn gesloten.

Geverifieerd door MonsterInsights