Regelmatig minder treinen op Betuweroute

Door Bert Leenders op dinsdag 4 juli 2017, geplaatst in Openbare ruimte, Politiek, Nieuws.

De komende jaren zal het regelmatig een stuk rustiger zijn op de Betuweroute, de 160 kilometer lange goederenspoorlijn van de Maasvlakte langs de A15 naar Duitsland. Oorzaak is de aanleg van het ontbrekende stuk van even voorbij Zevenaar rond Emmerich naar Oberhausen. In onze regio staat de verbinding zuidwaarts van de goederenspoorlijn richting ’s Hertogenbosch op de planning. Actiegroepen, maar ook gemeenten proberen de aanleg van de verbindingslus bij Deil en Waardenburg tegen te houden.

De gemeenten Geldermalsen, Neerijnen, Zaltbommel, Maasdriel en ’s Hertogenbosch waren nooit blij met de aanleg van een aansluiting van de Betuwelijn vanuit Rotterdam naar de spoorverbinding van Utrecht richting ’s Hertogenbosch. Nu Prorail met lagere prognoses komt voor het aantal goederentreinen dat deze verbinding door Brabant naar Duitsland gaat gebruiken vinden zij dat deze verbinding er niet moet komen.

De Betuweroute heeft in de buurt van Geldermalsen en Deil drie verbindingsbogen met de spoorlijn Utrecht -’s Hertogenbosch. Een aansluiting ontbreekt nog. Dat is de aansluiting vanuit de richting Rotterdam richting Waardenburg en verder. Aan die verbinding lus wordt op papier al enkele jaren gewerkt. Onlangs werd bekend dat een besluit over het exacte tracé van deze lus is uitgesteld en pas in 2018 genomen gaat worden. Vrijwel gelijktijdig heeft Prorail nieuwe frequentiecijfers bekend gemaakt. Volgens aanvankelijke berekeningen zouden er in 2030 166 goederentreinen via deze lus van Europoort naar Brabant gaan rijden. In een nieuwe prognose verlaagd Prorail het aantal treinen dat in 2040 per dag de lus gaat gebruiken naar slechts 61 per dag. Dus aanzienlijk minder dan de eerdere prognose. De vijf gemeenten (Geldermalsen, Neerijnen, Zaltbommel, Maasdriel en ’s Hertogenbosch) aan het tracé Geldermalsen – ’s Hertogenbosch zien hierin een goede aanleiding om de lus niet aan te leggen. Burgemeester Harry de Vries van Neerijnen lichtte het standpunt tijdens een persgesprek in Zaltbommel toe. “De Betuwelijn, die miljarden heeft gekost is speciaal aangelegd voor het goederenvervoer inclusief gevaarlijke stoffen. Juist omdat de goederentreinen vlak langs woonwijken moeten rijden zijn de aanvankelijk geplande Noord- en Zuidtak even voorbij Arnhem destijds niet aangelegd. Hier in de Betuwe en in ’s Hertogenbosch is echter de situatie niet anders. In Waardenburg rijdt de trein dwars door het dorp op een dijk van 4 meter hoog en vlak langs de huizen. Ook elders in de vijf gemeenten, speelt dit. Los van de gevaarlijke situaties zien we ook een enorme overlast ontstaan. Goederentreinen maken veel meer lawaai dan personentreinen en zorgen voor forse trillingen. Dat kunnen en moeten we niet hebben in onze gemeenten. Daar komt bij dat door de invoering van het hoogfrequentspoor de drukte met personentreinen zodanig zal toenemen dat er nauwelijks ruimte is voor goederentreinen. Dat gaat vrijwel zeker vertragingen voor de personentreinen opleveren. Wij vinden dat de goederentreinen richting Duitsland via de Betuweroute moeten rijden. Die is daar speciaal voor gebouwd en die voldoet aan alle veiligheidsnormen. Bovendien heeft die capaciteit genoeg. Wij vinden ook dat de aanleg van de lus die 160 miljoen gaat kosten ook economisch gezien geldverspilling is. Veel te veel geld voor zo weinig treinen! Wij, de vijf gemeenten, gaan alle mogelijkheden benutten om de aanleg van de lus te voorkomen. het is fijn dat ook de gemeente ’s Hertogenbosch meedoet. dat maakt dat we een flinke vuist kunnen maken. Alle raden van de vijf gemeenten staan achter onze actie en ook inwoners verzetten zich tegen de komst van nog meer goederentreinen op het traject Utrecht – ’s Hertogenbosch.”
Aansluitend aan het persgesprek hadden de vertegenwoordigers van de gemeenten overleg met enkele groepen, die ook actie voeren tegen de aanleg van de verbindingslus. Doel van dat overleg is informatie uitwisselen en bespreken of en op welke wijze bestuurders en actiegroepen elkaar kunnen versterken en aanvullen. De Vries: “Gebruik de Betuwelijn. Daar is nog capaciteit genoeg. Zeker wanneer straks in 2023 de lus om Emmerich klaar is en er daar een extra spoor van Emmerich naar Oberhausen is aangelegd. Dan wordt de capaciteit van de Betuwelijn flink hoger.

Vorige maand is Prorail begonnen met de aanleg van de laatste kilometers Betuwelijn op Nederlandse bodem van Zevenaar tot Babberich. Dat stukje van 3 kilometer zal eind 2018 klaar zijn. Ook in Duitsland is men met de omleiding rond Emmerich en de aanleg van een derde spoor richting Oberhausen begonnen. Naar verwachting zullen alle werkzaamheden daar pas in 1923 of 1924 voltooid zijn. Tot die tijd zal de capaciteit van de Betuweroute lijn regelmatig teruggebracht moeten worden en zal het op de goederenspoorlijn dus een stuk minder druk zijn. Al die tijd zal Brabant hier overlast van ondervinden omdat veel goederentreinen dat via Dordrecht, Breda, en Venlo naar Duitsland zullen moeten rijden.

Tielenaren zullen er allemaal niet zo heel veel van merken. Wanneer het de gemeenten lukt om de aanleg van de vierde lus bij Deil te verhinderen, zal het in de toekomst extra druk worden op de goederenspoorlijn. Ook van het hoogfrequentspoor zullen we niet veel voordeel hebben. Omdat een groot deel van de verbinding Tiel – Geldermalsen enkelspoor is, is het zonder spooraanpassingen moeilijk om meer dan twee treinen per uur richting Geldermalsen te laten rijden. Bij de bouw van het station Passewaaij is verzuimd de verbinding te verdubbelen. Wel zal op termijn de overstaptijd van Geldermalsen naar Tiel door extra sprinters tussen Utrecht en ’s Hertogenbosch v.v. kunnen verbeteren. Onlangs is wel de verbinding van Tiel naar Arnhem overdag een halfuurdienst geworden en is door aanpassingen op het station van Elst en een stevig lobby vanuit onze regio de rechtstreekse verbinding met Arnhem behouden.

Persgesprek ZaltbommelPersgesprek Zaltbommel

Reacties zijn gesloten.

Geverifieerd door MonsterInsights